Tivoli Härnösand.

Moderatorer: Tobbe H, Admin

wicke jr
Kontakt:

Tivoli Härnösand.

Inlägg av wicke jr » tis feb 12, 2008 2:53 pm

Hämtat från: Skoghs bilder 80 talet

wicke jr skrev:
På den övre bilden från H-sand. Den avslöjar att det är skolavslutningen. dom hadde kaneval samtidigt. därför står det folk vid vägen.
Roligt att se flera biler från H-sand.
-Wicke-

Quasar skrev:
Jag tror inte att det var karneval, jag tror att det stod folk efter Nybrogatan och väntade på Paradorkestern som "invigde" marknads/tivoli helgen. Det har dom gjort ialla år, och som dom gör fortfarande första helgen i juni. Paradorkestern var föreningen som engagerade Skoghs från början någon gång på 80-talet och efter några år så började man även med att ha marknad samma helg med Antjärns IK. Men sedan några år så har man fått flyttat tivolit några hundra meter pga. att man byggde på parkeringen (Träffen). Och sedan några år tillbaks så är det Axels som står för karusellerna./Quasar

Wicke jr skrev:
Karnevalen Var sista året ´89. Den startade ´85 då staden firade 400 år. Det var paradorkesten som höll i den. Tidigare låg marknaden o tivolit sammtidit som skolavslutningen. Men det var för stökigt så den flyttades en vecka tidigare.
Skoghs låg däe från ´86. ´85 var marknaden på träffen med Björkmans tivoli.( har kort från detta år.) ´84 var Bengt här. Tidigare har Hallbergs legat i stan.
Året efter att bygget blev klart, så låg tivolit på träffen.
Sedan ´01 har axel haft H-sand.
-Wicke-

Quasar skrev:
1985 var väl inte Björkmans i stan i samband med marknaden utan dom var här när stan firade 400-år (tror att det var i mitten på juli), och då låg dom fast i 2 veckor på Träffen. Kom ihåg att dom hade bla. UFO och en motor cirkus med sig det året. 1984 blåste Bengt ett antal ungdommar på pengar, dom hade hjälpt till att packa på söndagen och blev tillsagda att komma dagen efter för att få pengar, men då hade Bengt dragit från stan redan på natten till måndagen, det var även folk från Italien här den helgen för att ta tillbaka/få betalt? för Bengt´s Tagada (som han blev av med veckan efter på E4 mellan Söderhamn och Hudik). Sista året Hallberg´s var i stan så hade dom en Paratroper på torget (utanför Konsthallen) och han som körde den på lördagskvällen var så satans full att polisen omhänder tog honom och (han fick även några tjuv smällar av den legendariske polisen Thelberg på parkeringen bakom Konsthallen) tror även att polisen stängde av Cyklon Twisten (låg vid parkeringen gamla taxi) den kvällen. Vilket tivoli var det som låg uppe vid Folkets Park slutet av 80-talet? Kom ihåg att dom hade en Paratroper och det var inte Hallbergs. Lägg gärna ut bilder från Björkmans, som du skrev att du hade./QuasarQuasar

Wicke jr skrev:
När det gäller Björkmans ska jag inte säga mer, det har jag inte 100 koll på. Då måste det varit 3st marknader det året?!
Att Telberg dängde killen känner jag till.
Känner inte till att det låg något tivoli vid parken på slutet av ´80. På slutet av 70 låg det tivoli där. Ska forska i vilket det va.
-Wicke-wicke jr
Senast redigerad av 1 wicke jr, redigerad totalt 0 gånger.

wicke jr
Kontakt:

Re: Tivoli Härnösand.

Inlägg av wicke jr » tis feb 12, 2008 3:13 pm

Till dom som käner till Härnösand.

Följande platser har tivoli legat på:
-Kronholmen, där LIDL ( Lidel ) ligger i dag. tidigt 1900.
Bakom folktandvården, 50-t.
Gammla busstorget ( Träffen ) 70-80-t.
-Parken, 60- 70-t.
-Högslätten ´89 eller´90 ( endasr ett år )
-Badhus parken, Härnösands mässan 30-t.

Detta är platser som jag har både fått berättat till mig och hittat info om

( Quasar! Jag lägger ut bilderna från Härnösand så fort jag kommer åt en scaner. )

Quasar
Kontakt:

Inlägg av Quasar » tis feb 12, 2008 3:24 pm

wicke jr skrev:Till dom som käner till Härnösand.

Följande platser har tivoli legat på:
-Kronholmen, där LIDL ( Lidel ) ligger i dag. tidigt 1900.
Bakom folktandvården, 50-t.
Gammla busstorget ( Träffen ) 70-80-t.
-Parken, 60- 70-t.
-Högslätten ´89 eller´90 ( endasr ett år )
-Badhus parken, Härnösands mässan 30-t.

Detta är platser som jag har både fått berättat till mig och hittat info om

( Quasar! Jag lägger ut bilderna från Härnösand så fort jag kommer åt en scaner. )
Ok, det låter bra ang. bilderna. Ang. tivolit vid Folkets Park som jag skrev om i en annan tråd så tror jag att det kunde heta Henrys Tivoli/Nöjesfält. Att Björkmans låg endast ett år på Högslätten vill jag inte riktigt hålla med om, jag vet att dom låg där 78,79,80 och 81 och kanske några år till eller före. Det tror jag att Tony (Malmberget) kan intyga. Har sett på forumet, Tonys bilder, där några är just från Högslätten. Skall kolla igenom forumet för att se vart dom låg.

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » tis feb 12, 2008 3:29 pm

Om björkmans har legat på Högslätten är mej okänt.
Vad jag kan minnas så var det Skoghs. Dom ville flytta tillbaka på Träffen. För det var dåligt med folk där uppe .

Quasar
Kontakt:

Inlägg av Quasar » tis feb 12, 2008 3:34 pm

wicke jr skrev:Om björkmans har legat på Högslätten är mej okänt.
Vad jag kan minnas så var det Skoghs. Dom ville flytta tillbaka på Träffen. För det var dåligt med folk där uppe .
Att Skoghs har legat på Höga är för mig en nyhet. Men jag vet att Björkmans har legat där ett antal år och att även dom ville ner på Träffen av den anledningen du skrev om.

Quasar
Kontakt:

Inlägg av Quasar » tis feb 12, 2008 3:41 pm

wicke jr skrev:Om björkmans har legat på Högslätten är mej okänt.
Kolllade under Bom-Bom´s tivoli bilder och där finns minst en bild som är ifrån Höga, på bilden så sitter det en kille med bar överkropp och solglasögon i en stol, och bakom han så ser man curlinghallen och ishokeyplan (belysningsstolpar) hockeyhallen var ej byggd då, den byggdes 1981. Tror att killen med som sitter i stolen var 1:e man på Björkmans bilban och heter Brattmyr i efternamn.

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » ons feb 13, 2008 1:52 am

Jag ska forska i det. Att Björkmans har legat på högslätten betvivlar jag inte.
Jag mins att det låg ett tivoli där på slutet av 80-t. böran av 90-t. Men det vart endast ett år.
Kommer inte ihåg om det var höst eller vår marknaden. Ska se om jag kan hitta något om det.

Skulle inte tvivla om Henry låg vid parken någon gång. Men sists året han var i stan var 1989 i augusti.
Jobbade den helgen.
´88 i Aug. låg viking i stan. Då blev jag bekant med Kalle. Jobbade då på Bläcket.
-Wicke-

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » ons feb 13, 2008 10:42 am

Ja kul!
eum... vilken tid på året hadde dom uppstälning där?

Quasar
Kontakt:

Inlägg av Quasar » ons feb 13, 2008 4:33 pm

wicke jr skrev:Ja kul!
eum... vilken tid på året hadde dom uppstälning där?
Slutet av maj eller i början på juni har jag för mig att det var.

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » ons feb 13, 2008 5:23 pm

Ja Tony. Det stämmer med den gamla marknadstiden. Skolavslutningen på den tiden.

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » ons feb 13, 2008 5:45 pm

Dessa känner jag till att dom har legat här:
Björkmans nöjesfält
Henrys tivoli
Vikings tivoli
Skoghs nöjesfält
Axels nöjesfält
Hallbergs tivoli
Bengts nöjesfält

I Äladsbro 2001 låg:
Jonssons tivoli / Staars tivoli

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » tis apr 08, 2008 1:07 pm

Hallbergs tivoli låg på torget.
Enligt ryckten ska våran tokiga snut på den tiden, ha åkt ihop med en av de anstälda på tivolit.
De ska ha slagis på parkeringen till gammla polishuset.

Cajsa
Kontakt:

Inlägg av Cajsa » tor sep 25, 2008 3:12 pm

wicke jr skrev:Hallbergs tivoli låg på torget.
Enligt ryckten ska våran tokiga snut på den tiden, ha åkt ihop med en av de anstälda på tivolit.
Hette han Libell

wicke jr
Kontakt:

Inlägg av wicke jr » mån sep 29, 2008 3:49 pm

Jag har inte riktigt koll på vilka som dabbades. Ska kolla om jag kan få uppgifter om det.
-Wicke-

Quasar
Kontakt:

Inlägg av Quasar » tis sep 30, 2008 1:54 pm

Cajsa skrev:
wicke jr skrev:Hallbergs tivoli låg på torget.
Hette han Libell
Nej det gjorda han inte. Han hette Thelberg. Skulla omhänderta han som skötte Paratropen för fylleri, och det kan jag intyga, var det något han var så vad det just full. Han emotsatte sig det och det blev handgemäng som resulterade i att han åkte på stryck. Detta var någon gång mellan 1983-85./Quasar

Skriv svar