Snurrande tak på King Waltzern?

Moderatorer: Tobbe H, Admin

willmor83
Kontakt:

Snurrande tak på King Waltzern?

Inläggav willmor83 » tis jun 27, 2017 10:01 pm

Kanske en simpel fråga, men är taket på samtliga King Waltzer roterande/snurrande? Allt som oftast står dem stilla, medans taken på Tonys blåa waltzer samt Disco Waltzer roterar..

sen en annan fråga, kör man alltid Waltzern åt höger ,varför inte så vanligt att man kör den åt vänster? Funktionen tordes väl bli detsamma?

anders
Kontakt:

Re: Snurrande tak på King Waltzern?

Inläggav anders » lör jul 01, 2017 8:28 pm

Vad jag vet så kan alla taken snurra men dom kanske väljer att ha dom stilla och vad jag vet så kan dom köra åt båda hållen men väljer alltid åt höger
/anders

Kontakt:

Inläggav Ville » lör jul 01, 2017 8:56 pm

Det finns flera typer av Waltzers. Den klassiska engelska version som tex Thomas Joker, har inte roterande tak. Men majoriteten av de Waltzers som finns i norden har det. Det är en speciell "motor" som driver taken. På Hugos, Lindströms och Egedes (efter renovering) snurrar taken. Taken på alla Axels maskiner borde också kunna snurra, förutsagt att de inte är trasiga. Samma gäller för Lunds och Björkmans ARM maskiner.

Vad jag vet så kan alla köras åt både höger och vänster. Men jag tror att det är mest de som kör de som tycker att det bekvämt (och säkert) att köra de åt ett håll.

Sedan finns det en modell till i norden, varav en har tak. Ett tak som inte snurrar. Skoghs virvlarna körs åt ett håll och om jag kommer ihåg rätt från Holiday Star så fanns det bara en av och på brytare (men jag kan ha glömt hur de var).

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » tor jul 13, 2017 6:59 am

Tack för ett utförligt och intressant svar om taken. Hälsn Cridde

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån jul 31, 2017 12:00 am

Håller med Cridde bra detta Ville.
Jonte Yonteria.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån jul 31, 2017 12:04 am

Ville av och på brytaren är helt riktigt. Att man kör åt höger eller vänster är bara upp till den som styr skutan men många vill köra medsols inte motsols har jag fått höra men bara dom har biljett hehhe.
Jonte Yonteria.

Återgå till "Ambulerande nöjesfält"