Vilket tivoli, år och plats

Moderatorer: Tobbe H, Admin

Kontakt:

Vilket tivoli, år och plats

Inläggav Ville » fre aug 14, 2015 10:55 pm

Några delar i förra quizen var enkla medan en var svår. Denna gång blir det något att bita i och tyvärr är även bilden suddig. Därför kommer en ledtråd redan här: åkaffären till vänster är en bläckfisk med runda gondoler med tak. Jag har inte sett någon bild på den här tidigare på forumet.
Som vanlig gäller:
Vilket tivoli?
Vilken plats?
Vilket år?

Lycka till!

Bild

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Re: Vilket tivoli, år och plats

Inläggav Tobbe H » sön aug 16, 2015 8:18 am

Den var svår ! Bilarna i fronten ser 70-tal ut. kanske 1975 ?
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Inläggav Ville » sön aug 16, 2015 9:11 am

Bra gissning på årtal Tobbe men det är tidigare än 75.
Den här är riktigt svår men jag vill lägga ut den då den här karusellen inte har figurerat på forumet och ingen har nämnt den någonstans. Det vore roligt om någon kände igen den och kunde berätta mer om den. För tyvärr är bilderna inte helt skarpa.

Jag ger ett par extra ledtrådar:
Karusellen på bilden är en typ av Bläckfisk men gondolerna skiljer sig från den typ som Björkmans, Viking och Henrys haft, den måste ha varit en fröjd för ögat.
Bild

Platsen existerar fortfarande och har samma arrangemang. I huset till höger är det konditori precis som när bilden togs och deras klassiska neonskylt sitter kvar på taket. En medlem på forumet har varit på exakt den här platsen med sin Cyklon twist flertalet gånger under 70-talet.
Angående årtalet så är det som sagt tidigare än 1975 och bilarna ger en bra ledtråd.

Jag hoppas verkligen vi kan lösa den här och att någon vet mer om åkaffären på bilderna. Lycka till!

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » mån aug 17, 2015 11:19 am

detta var fanimej den svåraste quizen du gjort Ville! :D
Årtalet: sen 60-tal? 1968? Platsen: Enköpings Vårmarknad, Tivoli: Hallbergs

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån aug 17, 2015 4:34 pm

Ja kan bara hålla med denna var en riktig kluring. Alltid svårt då man inte vet svaret hepp hepp. Tror jag får kalla in det tunga gardet på denna Ville men kul så kul detta. Så ett tivoli med en cyklon twist har varit på denna plats efter detta tivoli hmhm. Kan vara Becks men vete tusan Ville.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inläggav Ville » mån aug 17, 2015 8:16 pm

Jag lovade ett riktig gobit och jag hoppas ni håller med om att det är en riktig gobit.

Ja du har helt rätt mazeppa, det här är nog den svåraste nöten jag lagt upp.
Den är till och med så svår att jag inte hittat en liknade attraktion trots att jag sökt på både engelska och tyska sidor. Jag trodde först det var en Schwartzkopf men jag har inte hittat något som visar att de har tillverkat något liknade. Jag har varit inne på de som tillverkade Axels, Becks och Hallbergs Cyklon twistar men inte heller där har jag hittat något.

Ja du har också helt rätt Jonte, vi måste nog kalla in både det tunga och gamla gardet.
Jag tycker vi begränsar quizen till att bara gälla vilket tivoli. Det är nämligen så att jag vet platsen och årtalet men jag vet inte vilket tivoli det är.
Den här åkaffär har jag varken sett eller hört talas om innan de här bilderna dök upp.

Tobbe. Har du någon kontakt med en expert som har koll lite äldre åkaffärer?

Platsen är Åsele marknad, övre torget, mitt emot konditori Kronan och året är 1966 (alltså ganska många år innan Hallbergs packade upp sin cyklon twist här). Karusellen verkar ha varit en typ av Bläckfisk som hade runda gondoler med tak, några röda, några gula och några blå. Det verkar ha varit staket och ramp runt hela karusellen (så det kan hända att alla gondoler sänktes vid av- och påstigning, men jag vet inte) och de gula böjda stolparna vekar vara belysning

Jag hoppas verkligen vi kan lösa den här.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån aug 17, 2015 8:48 pm

Ville jag har skickat frågan vidare till Biffen och Kenta. Åsele sa dom då kan det vara gamla Törnbergs men dom var inte hundra på det så får se vad dom gamla ulvarna kommer fram till. Kanske det kostar en ask med Bellman Siesta innan han svarar hehhe.
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » mån aug 17, 2015 10:09 pm

Hörde med Gunnar Eriksson och han svarade så här : Skulle kunna vara Bergströms från Eskilstuna. Eller hur Per Åke Bergström
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Inläggav Ville » mån aug 17, 2015 11:04 pm

Jag har några bilder till från den här marknaden men jag har sparat de pga att de kan skapa förvirring snarare än att ge ledtrådar.

Den här lotteristegen stod i anslutning till karusellen:
Bild

Liksom de här kioskerna:
Bild

På en ytterligare en bild som jag inte lägger upp pga den är för dålig kan man se något som kan vara en vagn eller kiosk med enarmade banditer.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » mån aug 17, 2015 11:50 pm

Kan inte attraktionen vara nått "hemmabygge"? Behöver ju inte vara byggd i Sverige. Kan ju vara nått från England eller Tyskland som sedan efter nått års använding köpets över hit. Är kanske två karuseller som man "tagit lite av varje" och byggt till en ny ? Bara en tanke som slog mej...

Max Eggers gjorde ju en bergbana med vagnar som var från en radiobilbana, som fortfarande är i drift hos Max Tivoli.

Finns säker fler exempel..

Kontakt:

Inläggav Ville » tis aug 18, 2015 10:38 pm

Givetvis kan det vara ett hemma bygge men jag tror inte det. När man tittar på gondolerna så ser de välbyggda och väldigt snygga ut när man jämför mot de vanliga gammaldags bläckfiskarna.
Det fanns ett par åk till där, ska försöka lägga upp bilder på de i morgonkväll.

Kontakt:

Inläggav Ville » ons aug 19, 2015 10:53 pm

Jag har lovat bilder på ett par bilder till från Åsele marknad 1966. En översiktsbild med 2 åkaffärer och en närbild på en av de. Jag räknar med att några av er känner igen tivolit då de här karusellerna är mer kända (och hembygda). Det kan till och med vara så att en medlem på forumet äger en av de.
Så håll till godo.....

Bild

Bild

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » fre aug 21, 2015 9:36 pm

Ja du Ville- Det står stilla vad han heter i min toppetage men jag vet det så väl han byggde det mesta själv men vad heter han det är där poletten inte ramlar ner!!!!!!! :mrgreen:
Jonte Yonteria.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » fre aug 21, 2015 9:43 pm

Kan det vara Diabs tivoli han byggde allt själv eller det mesta i alla fall men han var väl inte uppe där i skogarna?
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inläggav Ville » lör aug 22, 2015 8:16 pm

Tyvärr verkar den här "Bläckfisken" vara tämligen okänd och den bästa gissningen hittills är P-Å Bergström, men det har jag inte kunnat få bekräftat.

Jag hoppades de andra två åkaffärerna skulle ge en ledtråd och att någon på forumet skulle hitta ett samband. Jag tror att de två kommer från Vesterbergs tivoli, den ena Skyliften som senare hamnade hos Bennys (bilder här: viewtopic.php?f=14&t=91&p=5220&hilit=skylift&sid=3c2c840f52ce5759f2ffdaf36819a5dd#p5220 ) och Turbo som fortfarande snurrar hos Vesterbergs/Fun World. I så fall borde den vara samma som på de här bilderna: viewtopic.php?f=92&t=2687&p=13237&hilit=vesterbergs&sid=3c2c840f52ce5759f2ffdaf36819a5dd#p13237
Vad tror ni (forumet) om att det är Skylift och Turbo från Vesterbergs?

Återgå till "Vilket tivoli?"