Vilket tivoli, år och plats.

Moderatorer: Tobbe H, Admin

jonte
Kontakt:

Vilket tivoli, år och plats.

Inlägg av jonte » fre aug 07, 2015 6:46 pm

Ja då kanske jag ska testa med en liten nöt. Detta tivoli finns fortfarande fast i en modernare utgåva då så klart men här är starten på ett tivoli som har sin bas i xxx nä så enkelt ska vi inte göra det. Men som sagt man kan ju gissa eller kanske någon vet svaret. Tivolit är Svenskt. Lycka till. Det går inte att kolla på min sida på photbucket för där står det bara tivoli i Sverige så inget fusk här. :D
Bild
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Re: Vilket tivoli, år och plats.

Inlägg av Tobbe H » fre aug 07, 2015 10:04 pm

Ingen aning - Festival Tivoli kanske ?
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Inlägg av Ville » fre aug 07, 2015 10:53 pm

Skoj......
Hmmm, de här gamla kedjeflygarna är luriga då de har varit med under en lång tid och på de flesta tivolin. Vad jag vet så snurrar minst två stycken fortfarande i Sverige. Dock är det här tivolit lite mindre och du säger att de fortfarande är i gång. Då är det inte Frasses och vagnarna verkar inte ha någon stor text med tivoli namnet på sidorna, då försvinner ett par till. Ja, det måste nästan vara ett tivoli som hör hemma i "gurkstaden" numer och då är jag inne på Tobbes linje, även om det är ganska likt tivolit i Katitzi.

Ort? Det var lite värre. Ska vi gissa att huset är falurött med vita knutar? Då är det inte i Skåne men kan vara vart som helst från Småland och norrut.

Min gissning blir: Föregångaren till dagens Festival tivoli, plats någonstans i Uppland, juni 1954.

jonte
Kontakt:

Inlägg av jonte » fre aug 07, 2015 11:21 pm

Först vill jag bara säga att detta var en kul tråd du kom med Ville. Gurkstaden hehe hade glömt att jag kommer från den men NEJ inte Gurkstaden och Festival men kul gissning Frasses är det inte heller. Utan vi ska till ett område inte så långt från Gurkstaden och dom som inte vet vad Gurkstaden är så menar Ville Västerås. Ledtråd. En som starta sen tog hans son över sen fick han två söner som drev två avdelningar. Nä nu får ingen mer info bara en sak dom gillar traktorer i denna stad.
Jonte Yonteria.

olaisen
Kontakt:

Inlägg av olaisen » lör aug 08, 2015 12:02 pm

Bergströms Tivoli på 50-talet?

BosseU-a
Kontakt:

Inlägg av BosseU-a » lör aug 08, 2015 12:48 pm

Vilket tivoli är ju redan gissat, men staden är Eskilstuna där Bolinder-Munktell tillverkade traktorer. De blev sedan Volvo-BM. Platsen på bilden och årtalet har jag ingen aning om.

jonte
Kontakt:

Inlägg av jonte » sön aug 09, 2015 9:24 am

Det är Gunnar Bergströms tivoli,året är 1937 platsen är Mellösa (Flen). Bilden och övrig info kommer från Sörmlands museum.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön aug 09, 2015 8:19 pm

Mellösa, det var konstigt att vi inte klarade det............. Bergströms kan fira 80-års jubileum i Mellösa om de lägger turnén dit 2017.
Att det var så tidigt som 1937 hade jag inte kunnat tänka mig, den var lurig.

jonte
Kontakt:

Inlägg av jonte » mån aug 10, 2015 1:10 pm

Ja Ville kanske lite för svår. Gunnar Bergström starta 1932 så då fotografen knipsa denna bild var tivolit ganska nytt.
Jonte Yonteria.

Skriv svar