Vilken tivoli bil?

Moderatorer: Tobbe H, Admin

Filip F
Kontakt:

Vilken tivoli bil?

Inläggav Filip F » ons nov 16, 2011 9:40 am

Hej alla, ursäkta att jag tränger mig på här på Ert forum, ny här och är här av en enda anledning, jag är bil intressserad och nostalgiker, allt har sin historia...

För en tid sen köpte jag en liten "bil" Tivolibilen kallades den av säljaren, tyvärr finns väldigt lite uppgifter om den och det är nu ni kommer in i bilden, här finns en gediget intresse och kunskap omTivolin verkar det som. Någon som vet vad det är och var den kom ifrån?

Det jag vet om bilen idag är att den har varit driven av någon typ av motor, kedjedrev finns kvar på bakaxlen, handbroms, hål för gaspedal, luftgummihjul, styrning med riktig snäcka. Bilen kommer senast från Ravlunda Bränneri i Skåne och Peter Haventon med Ravlunda moped och leksaksmuseum. Innan dess kom den från museet i Gillstad utanför Mariestad som lär vara nerlagt och skingrat. Det är det jag känner till i dagsläget om dess historia, och som ni förstår skulle jag vilja veta lite till. All information är av intresse, även uppgifter om hur bilen har används och framdrift, rundbana eller trafikskola osv. flera små och "onödiga" uppgifter kan läggas ihop till en viktig slutsats för mig.

Bilen kommer att renoveras till ett brukskick och bli röd som den var från början, sen kommer den att stå i mitt privata nostalgi garage

Tack för all hjälp

Filip Fischlein
Ystad
Bilagor
tivolibilen 6.jpg
tivolibilen 6.jpg (170.92 KiB) Visad 6107 gånger
tivolibilen 7.jpg
tivolibilen 7.jpg (82.42 KiB) Visad 6107 gånger

wicke jr
Kontakt:

Re: Vilken tivoli bil?

Inläggav wicke jr » lör nov 26, 2011 9:17 am

Tjena på dig!
Känner igen modellen. Men en sak till innan vi "gammla tivoliuvar" börjar att berätta för mycket.
Skulle du kunna fota underedet? Samt berätta i detalj hur det ser ut.
Är det som jag tror, så ska det finnas vid framaxel några hål. Där det ska sitta anårning för koppling till bana.
ofta är denna kopling en "stång" rakt ner.
Eller så kan det ha suttit "kofångare" runt bilen. Presis som på radiobilarna.
Detta är intresant att veta. Utifrån detta kanske vi "tivoliuvar" kan ge ett svar.

mvh Wicke.

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » sön nov 27, 2011 11:37 pm

tackar Wicke, jag skall försöka ta några foton på den i veckan som kommer och ev. se om jag hinner skruva av själva karrossen från ramen som den är byggd på och då kan vi se lite mer sådana detaljer. ber att få återkomma, men givetvis tar jag gärna emot mer information om bilen som kan hjälpa mig och oss att få fram historian bakom

mvh
Filip F

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » sön dec 11, 2011 6:09 pm

Så nu har jag haft tid att ta fram bilen igen och vända på den, jag har också lyft karossen från ramen för att kunna rikta plåten och ge det en omgång rostskyddsfärg.

Här kommer några foton och det finns också detaljfoton på detaljer om det behövs för att kunna hitta historien, bara fråga.
Hoppas att detta kan hjälpa till lite till.

Filip F
Ystad
Bilagor
tivolibilen004small.jpg
tivolibilen004small.jpg (76.54 KiB) Visad 6039 gånger
tivolibilen003small.jpg
tivolibilen003small.jpg (156.1 KiB) Visad 6039 gånger

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » sön jan 08, 2012 5:57 pm

Hej igen, och god fortsätting på alla forumläsare

Jag har inte hört eller läst något från Er, men vad jag kan komma fram till med "Wicke" svar och med hjälp av underredet på bilen så verkar det som om där suttit någon typ av "stång" i styrdelen. som jag då förstår så har den kunnat fungerat som en "stor" bilbana med en bana med styrskena. Banan tror jag var vanligen av träd eller hur?

Sen är frågan, vad drevs dessa bilar med för typ motor, stort kedjedrev finns på höger bakhjul och det finns också bromsbackar med en handbroms kopplat till detta hjul.

Ni som kan något, berätta mer för mig, jag tar emot all information med glädje o intresse, även det simplaste, tänk på att jag är helt novis inom ert område.

tackar
Filip F
Ystad

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » mån jan 16, 2012 7:11 pm

Ja, du har rätt. banorna av äldre typ var av trä. Är själv erbjuden en veteranbil av samma typ. Den också utan motor.
Faktis en känd bil från grönan.( tro att det var gr.) Den finn på ett v-kort. Där ser man att banan är trä.
Har själv också åkt dessa.
Hoppas själv också att någon med säkerhet kan bekräfta vad det är för bil du har.
Har kollat lite efter bilder. känner igen typen av kaross.

mvh wicke

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » mån mar 05, 2012 8:35 am

Tack igen Wicke
Om du har möjlighet eller någon annan har det skulle det vara trevligt med några bilder (skannade) på en sådan "trä" bana även om det inte är samma typ av bilar som den jag har. kan vara roligt att se hur de såg ut.

Någon som vet eller kanske på ett ungefär vilket årstionde träbanorna fanns på?

Vad kallas en sådan här bana? Svenska och Engelska, mest för att jag skall kunna söka mer information på nätet tänkte jag. Jag har inte velat skriva det, men han jag köpte bilen av sa också att troligen kom den från Gröna Lund, men han visste inte med säkerhet.

Fortfarande tacksam för hjälpen

Filip F
Ystad

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » fre nov 08, 2013 9:48 am

Tjena igen!
Hur går det med bilen? Nya bilder?

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » fre jan 24, 2014 8:16 pm

Hej på Er...
har haft svårt att logga in, vet inte varför, men det kvittar..
"Tivolibilen" jo en del har hänt sedan sist och egentlige bekräftades allt så sent som förra veckan
Den bilen som jag har kommer från Liseberg och Racerbanan som fanns där 1951-1972. min bil var med i första leveransen 1951 och blev utbytt 1962 när nya bilar köptes. Bilen drevs av 110 v elmotor där el-slingorna låg i metallbanan om varandra.

Tittar ni på länken så ser ni min bil med nr 10 uppe till vänster i bild. http://www.lisepedia.se/Racerbanan.
Vad som händer för tillfället med bilen är att underredet och invändigt på bilen är blästrat och målat. Karossen är riktad och klar, just nu håller jag på att slipa ner flera lager färg utvändigt för att komma åt originalfärgen och de "dekaler" som var målade dit på den tiden. Så när det blir lite varmare så blir den lackerad utvändigt, i original rött utförande. Får se om jag hittar någon trevlig elmotor som jag kan driva via ett batteri.

Tyvärr kan jag inte ladda upp några bilder, så ni får nöja Er med länken till en original bild och sen får ni kanske vänta 10 år... Liseberg vill låna den till deras 100 års jubileum.. :-)

tack för intresset här..

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » sön mar 02, 2014 5:41 pm

provar att länka till en bild istället

Bild

Filip F
Kontakt:

Inläggav Filip F » sön mar 02, 2014 5:45 pm

Bilen är tillverkad av Lang Wheels England