Norgemix.

jonte
Kontakt:

Norgemix.

Inläggav jonte » fre okt 07, 2016 3:55 pm

Här är en del blandade bilder på tivoli som reser eller har rest i Norge.
Bilderna är från 1936 fram til 2016.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Re: Norgemix.

Inläggav Tobbe H » fre okt 07, 2016 8:45 pm

Stort Tack, för att du delar med dig av dom fina bilderna !
MVH
T I V O L I - T O B B E

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån okt 10, 2016 6:02 pm

Bara kul det Tobbe. Men lite synd att det inte är fler som tycker lite bara du och ett par till men jag är väl inte poppis med mina bilder och min vassa penna mot en del saker men sån är det bara. Tack för att du kommentera i alla fall. Jag har som du vet en stor bildskatt som jag skulle kunna lägga ut här man får se hur det blir.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inläggav Ville » mån okt 10, 2016 6:58 pm

Skoj att se alla bilderna.På de flesta känner jag igen tivolit, allt från Alexs lilla till Lunds stora.
Men vilket tivoli är det på de två första svart/vita?
Vems tältaffärer är det på det första svart/vita? De påminner lite om ett tivoli jag stötte på i Dombås tidigt på 80-talet men jag kommer inte ihåg vad det hette. Men de hade bara tältaffärer (möjligen en liten barnkarusell).

Är tåget på första Alexs? För lotteriet är väl Allans?

De två sista måste vara Bergströms. Men det tredje från slutet är det Björkmans? Åkaffären måste vara den viking har nu.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » mån okt 10, 2016 10:06 pm

Ok Ville. Dom två första svart vita är från Elverum 1937 då var det ett tivoli på besök i Elverum nere vid järnvägsstationen där var det tivoli och cirkus på den tiden. Har du sett det då(1937) är jag jävligt imponerat hehe. (med tanke på ålder) Du frågar om tält och ett du sett på Dombås då frågar jag mig vad gorde du på Dombås av alla platser i Norge? Jag vet om en som hette Bartel som reste med det i Norge och en annan som jag inte kommer på namnet på men en av dom hade två barnsnurror med. Kan vara Hans Jeger Lund men inte helt säker på vilket år han sluta och blev Lunds tivoli. Men tror det kan vara Bartel. Ska forska lite bland dom gamla som reste då bor ett par här på Rena där jag bor.

Tåget är Roys med andra ord Skandinavisk tivolipark bilden är från Åkreströmmen 2010 då var Allan där med allt sitt Roy var där med tåget Twisten och en del uppblåsbara saker bland annat ett tåg eller masken vi kallade det som var skitkul för ungarna. Jag vet inte om han har tåget kvar men det var problem med rälsen där inte att det var fel men den var av plast så slitagen var enorm.
Dom tre sista är från Per Åke Bergströms tivoli i Harstad i Nordnorge. Det är vad jag har av info.

Dom svart vita bilderna (1937) kommer från Hedmark museet där jag fått botanisera bland gamla bilder på tivoli och cirkus och hjälpt dom med en del saker då jag har ett stort cirkusintresse.

Det finns där en del bilder på Skoghs då dom reste i Norge som första Svenska tivoli i Norge. Åke Skogh hade faktiskt tre avdelningar i Norge en tid inte så stora men det var tre. Jag sitter på mycket info om denna tid med hjälp av andra så nu jobbas det med en sida så de kanske kommer innan eller efter jultider vi får se. Massa kul bilder på dromer (tunna) och annat från Sverige som reste i Norge. Många artister som Ali Ben Hassan bland annat.

Ja sen har jag en i Sverige som är ett levande lexicon på gamla bilder och min farbror då förstås.

Ja det var detta för denna gång.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inläggav Ville » tis okt 11, 2016 6:38 pm

Tälten i Dombås var inte Lunds. Jag mötte ett par av Lunds ekipage söder om Trondheim. Jag körde E6 till Trondheim, troligtvis blev det kaffepaus med våfflor i Dombås och på den tiden var det inte på Statoil som gällde utan termos och matpakke.
Roys tåg är väldigt likt det Alex köpte in och då antar jag att det här tåget också kommer från Kina. De levererar till bra pris men kvalitén är inte den bästa.
Bilderna på Bergströms måste vara från Harstad messa som låg i slutet på augusti och var ett stort arrangemang under 80-talet. 1989 hade Bergström med sig en ny radiobilbana dit.
Jag ser verkligen fram emot dina bilder på Skoghs men du får räkna med många frågor. Du får inte räkna in Hugos som en Skoghs avdelning även om han rest med mycket Skoghs material.
Eventuellt lägger jag upp ett par bilder från Norge också.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » ons okt 12, 2016 10:59 pm

Jodå bilder på Skoghs har jag men tror dom kommer på en annan sida. Nej då Hugo ja där finns det mycket kul. Men jag tror jag ska hitta på något annat för dom bilderna. Vi får se vad som kommer. Synd att detta forumet mista alla gamla varför vet jag inte. Men att se funderingar var Axels den och den karusellen är kanske inte intressant för dom som reste 60 70 80 90 och var en del av tivoli livet som dom som bygger karuseller i träslöjden och annat i dag. Inte att det är något fel. Men blir lite mycket av det tivolit som dom gillar utan att veta någonting av tivolihistoria i Norden. Detta forumet skulle kunna vara en skola i det men nu är det inte det och det är dumt att det inte är det. Men dom kanske tror at det bara är ett tivoli.
Jonte Yonteria.

laffen
Kontakt:

Inläggav laffen » fre okt 14, 2016 8:47 pm

Europa tivoli norway cup er med

BosseU-a
Kontakt:

Inläggav BosseU-a » fre okt 14, 2016 9:23 pm

Hej! Jag älskar gamla foton från förr, speciellt foton från Hallbergs, Björkmans och Skoghs. Ser fram mot att få se fler foton från dig och andra tivoliälskare.

Hälsningar från Bosse i Uppsala

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » fre okt 14, 2016 11:02 pm

Jag håller med Föregående talare !!! Gamla bilder är guld och alla historier om äldre tivolin med !!!
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Inläggav Ville » lör okt 15, 2016 6:24 pm

Jonte, jag lånar lite utrymme i din tråd. Lite blandade bilder från nord Norge.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

TOMPE
Kontakt:

Inläggav TOMPE » mån mar 06, 2017 6:51 pm

jonte skrev:Ok Ville. Dom två första svart vita är från Elverum 1937 då var det ett tivoli på besök i Elverum nere vid järnvägsstationen där var det tivoli och cirkus på den tiden. Har du sett det då(1937) är jag jävligt imponerat hehe. (med tanke på ålder) Du frågar om tält och ett du sett på Dombås då frågar jag mig vad gorde du på Dombås av alla platser i Norge? Jag vet om en som hette Bartel som reste med det i Norge och en annan som jag inte kommer på namnet på men en av dom hade två barnsnurror med. Kan vara Hans Jeger Lund men inte helt säker på vilket år han sluta och blev Lunds tivoli. Men tror det kan vara Bartel. Ska forska lite bland dom gamla som reste då bor ett par här på Rena där jag bor.

Tåget är Roys med andra ord Skandinavisk tivolipark bilden är från Åkreströmmen 2010 då var Allan där med allt sitt Roy var där med tåget Twisten och en del uppblåsbara saker bland annat ett tåg eller masken vi kallade det som var skitkul för ungarna. Jag vet inte om han har tåget kvar men det var problem med rälsen där inte att det var fel men den var av plast så slitagen var enorm.
Dom tre sista är från Per Åke Bergströms tivoli i Harstad i Nordnorge. Det är vad jag har av info.

Dom svart vita bilderna (1937) kommer från Hedmark museet där jag fått botanisera bland gamla bilder på tivoli och cirkus och hjälpt dom med en del saker då jag har ett stort cirkusintresse.

Det finns där en del bilder på Skoghs då dom reste i Norge som första Svenska tivoli i Norge. Åke Skogh hade faktiskt tre avdelningar i Norge en tid inte så stora men det var tre. Jag sitter på mycket info om denna tid med hjälp av andra så nu jobbas det med en sida så de kanske kommer innan eller efter jultider vi får se. Massa kul bilder på dromer (tunna) och annat från Sverige som reste i Norge. Många artister som Ali Ben Hassan bland annat.

Ja sen har jag en i Sverige som är ett levande lexicon på gamla bilder och min farbror då förstås.

Ja det var detta för denna gång.

Tjena allahopa.

Stämmer bra detta. Var med på den tiden, 1 gången Skoghs drog i Norge med Br.Likströms(Lindstöms fra Uppsalahållet??) och även Thomas MoroPark.

Va bara de...
Mvvh//Tompe

Återgå till "Övriga"