Lindströms - Kirunafestivalen 2016

mazeppa
Kontakt:

Lindströms - Kirunafestivalen 2016

Inlägg av mazeppa » mån jul 11, 2016 12:41 pm

lite bilder från Kirunafestivalen 2016

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

cridde
Kontakt:

Re: Lindströms - Kirunafestivalen 2016

Inlägg av cridde » mån jul 11, 2016 4:59 pm

Hej ni alla som finns här på forumet. Så roligt att få se Lindströms grejer ibland. Är nyfiken på tivolit. Hur länge de har funnits, hur mycket åkgrejer de har osv. Det tilltalar mej mycket i alla fall. TACK!

mazeppa
Kontakt:

Inlägg av mazeppa » mån jul 11, 2016 8:08 pm

cridde skrev:Hej ni alla som finns här på forumet. Så roligt att få se Lindströms grejer ibland. Är nyfiken på tivolit. Hur länge de har funnits, hur mycket åkgrejer de har osv. Det tilltalar mej mycket i alla fall. TACK!
Nu ska vi se Cridde! Ska försöka se om jag kan min cirkushistoria :)

Bröderna Gunnar (1913-1992) och Arne Lindström (1918-1973) var tvä kända höglindansare i Sverige. De bodde då i Ångermanland. Dom turnerade i hela norden med diverse nöjesfält. 1957 gick bröderna skilda vägar. Gunnar började öva in ett nytt nr med sina två barn, The Golden Mast, 1969 avslutades deras karriär. Brodern Arne och sonen Kjell (f:1943) började att utöva ett "svajmastnummer". Efter några år så bytade dom genre och började åter med höglina, då tillsammans med Arnes andra son, Roger (f:1952). Dom turnerade i hela Europa och var tom hos Ringling Bros i USA! Arne doog 1973 i cancer. Kjell och Roger fortsatte några tillsammans och hade en lång rad engagemang i Europa. Bröderna skaffade sej en popcornmaskin och började sälja popcorn på de tivolin som de framträdde på mot att sänka gaget. Sista enganemanget dom hade som höglina i Tyskland 1981. Sedan dess övergick dom till Lindströms Tivoli... Står på hemsidan att tivolit startades 1977.. Detta va lite bakgrund om Lindströms..

Tivolit har sin bas i Gävle. Man har kört med två avdelningar. Sista åren har dom varit i Baltikum med en avdelning. Numera är det Ola Lindström som driver tivolit. Idag kör man med en avd, Turnén är i Norge och Norra Sverige. Karuseller man har idag är: Waltzer, Aladdin (alibaba), lustigahuset "Circus", några barnkaruseller. Man sålde en Waltzer (tillhört Bergströms) cyklontwistern "Whiptop" och Rockoplane (Peter Pan har den idag)... Har säkert missat nått.. Hoppas att du är nöjd! :)

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » ons jul 13, 2016 12:43 pm

TUSEN TACK!!!! Otroligt fint av dig att berätta så utförlligt. Har fascinerats av deras målningar med vargar och fjällmotiv och allt möjligt. Intressant att få dessa livsöden till del Allt gott från en tacksam Cridde :D

mazeppa
Kontakt:

Inlägg av mazeppa » ons jul 13, 2016 2:56 pm

cridde skrev:TUSEN TACK!!!! Otroligt fint av dig att berätta så utförlligt. Har fascinerats av deras målningar med vargar och fjällmotiv och allt möjligt. Intressant att få dessa livsöden till del Allt gott från en tacksam Cridde :D
Tackar! Jag vet inte bakgrunden till deras fjällmotiv, men det känns som att dom har gjort det för att passa in i landskapen där dom turnerar.. :)
Lindströms sålde ut större delen av sitt material pga att Roger och Kjell gått i pension.

Axels har köpt lite lastbilar, kranen "Animal Kingdom". Företaget Tivolituur i Baltikum reser med lite material från Lindtröms.

Kontakt:

Inlägg av Ville » fre jul 22, 2016 2:43 pm

Har de sålt Whiptop? Men den var ju i Överkalix helgen som var?

Förövrigt kan nämnas att Lindströms har turnerat med en hel del inhyrt material (när de körde med två avdelningar).

anders
Kontakt:

Inlägg av anders » mån aug 22, 2016 11:02 am

Kan komma med lite info jag med. Deras alldin (allibada) har ståt på tusenfryd. Jag själv hade äran att jobba med den dom två sista åren som jag jobba på tusenfryd
/anders

Skriv svar