Hassans Nöjesfält - Degeberga Marknad 2006

Andy
Kontakt:

Re: Hassans Nöjesfält - Degeberga Marknad 2006

Inläggav Andy » sön nov 18, 2007 12:09 am

Tackar för dom fina bilderna,,,ett litet mysigt tivoli det där,,mvh Andy

Looping Starship
Kontakt:

Inläggav Looping Starship » tis nov 20, 2007 11:34 am

Vad i hela friden är det där för en twist!?!?!?
Intamin Looping Starship 4-ever!

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tis nov 20, 2007 5:46 pm

Dessa twist karuseller kom/gjordes innan twistkarusellerna från England och Tyskland gjorde sitt intåg. (dom man tar av hjulaxeln på).
MVH
T I V O L I - T O B B E

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » tis nov 20, 2007 9:56 pm

vilken av twisterna hadde Benny? "Cyklon twist" var det den hette när han hadde den.
Jobbe hos honom när han låg på torget i Sundsvall.
-wicke-

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » tis nov 20, 2007 10:06 pm

Ja kul, vet du vilket nöjesfält som har den nu? Kan vara kul o se den igen.
-wicke-

GunnarsTivoli
Kontakt:

Inläggav GunnarsTivoli » ons nov 21, 2007 6:04 pm

Hej på er gubbar!

TWISTEN på Hassans Nöjesfält, har alldrig haft med Bennys Tivoli eller Asbjörn att göra.
Hassan Nilsson har köpt Twist, Trabant och en Babyflyg helt fabriksnya ifrån Skoghs i Heby.

mvh Gunnars Tivoli
EGE

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » ons nov 21, 2007 6:45 pm

Jaja! Du Gunnar, har du koll på vart Bennys Cyklon twist tagit vägen?
-wicke-

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » ons nov 21, 2007 9:48 pm

Hej igen. E det nån som vet vilket år Hansson i Sala byggde dessa twistar åt Åke Skogh för jag blev lite fundersam över det som Tobbe skrev att dom skulle varit byggda innan dom engelskbyggda kom till Sverige.Jag minns ju Axels när den kom på 60-talet från Bennets i England och dom två andra John Becks och Hallbergs kom nog ungefär samtidigt,,om jag inte minns galet så var det Axel Andreasson som tog in dessa tre till landet.Det hade varit kul om nån visste lite om detta för som jag minns så tillverkade Hansson Åkes twistar mycket senare.Det kan va jag som blandar ihop uppgifterna men då blir jag nöjd om nån kan klargöra detta för mig.Tilläggas kan att dom tre engelskbyggda från Bennet var inte trailerdragna från start utan centrumet va en vagn som hade byggts av en sökarljusvagn från andra världskriget precis som många äldre waltzercentrum mm.Den ursprungliga tillverkaren av twisten i England va Edwin Hall o sen kom Bennet efteråt.
mvh Andy

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » ons nov 21, 2007 11:55 pm

Hej Andy - med engelsk/tyskbyggda menar jag dom Twistar, som man tar av hjulaxeln på (som jag skrev) och ställer på marken. som tex björkmans har 2 st av och erikssons 1 .dom
kom efter skoghs egna byggda. Det fanns ju andra, som tex. inte var byggda på trailers som man ställde direkt på
marken mm, som kom tidigare. förstå mig rätt.
MVH
T I V O L I - T O B B E

GunnarsTivoli
Kontakt:

Inläggav GunnarsTivoli » tor nov 22, 2007 10:06 am

Hej igen !

Det blir faktiskt lite rörigt med alla dessa små inlägg, man måste tydligen läsa 3-4 st bakåt för att komma in i rätt händelse, ursäkta om jag
förargade någon med inlägget om Twisten. Bennys f.d Twist är fortfarande hos Asbjörn i Norge ja.
Scrambler bygger man på marken. Sissler är en amerikansk variant som både finns på trailer och markmonterad, Skoghs twister blev en kopia
av dom Engelska men man tog inte av axlarna av på Skoghs, det var inte Hansson som byggde dom, om jag inte minns helt fel gjorde Sala Mekaniska
ståljobbet men vem som gjorde plastjobbet vet jag inte, elen gjorde Ransta Elektriska i Ransta.
Detta är mycket driftsäkra maskiner.

mvh Gunnars Tivoli
Ps Har jag skrivit fel igen får ni väl skälla ds
EGE

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » tor nov 22, 2007 11:32 am

hej på er,,ja här ser man att några kockar i soppan så klarnar det,,ja du har helt rätt Gunnar det va inte Hansson utan Sala mek. verkstad som byggde Åkes tvistar.Jag förhörde mig igår om detsamma och fick uppgifter på att dom byggdes ca 1976 och det kan nog stämma.Som lite kuriosa kan jag nämna att dom första engelska som kom från Bennet gick på tre vagnar från början och centrumvagnen pallades upp vid byggning varefter bägge axlarna plockades bort så dom stod inte direkt på backen som gräsklipparen utan vagnsunderredet satt kvar och i underredet häktades utliggarna till bryggan fast.Senare i tiden byggdes även dessa om till trailer men fick nackdelen att dom blev väldigt tunga och otympliga.Axels första kom 1964 och det va Lången som blev försteman på den och hade sin bostad i den separata kontrollvagnen,,han va förövrigt kvar på samma snurra tills den såldes i mtten på 80-talet,Hur som helst Cyklon-twisten är o kommer alltid att va en av dom bästa åkaffärer som nånsin byggts antingen dom e svenska,engelska eller amerikanska.
bifogar ett gammalt foto på gondolvagnen till Becks twist taget vid järnvägskajen i Halmstad
ha det gott alla så hörs vi igen,mvh Andy
Bild

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tor nov 22, 2007 5:34 pm

Tackar Andy och Gunnar för informationen. Ni är nästan som levanade uppslagsverk.
MVH
T I V O L I - T O B B E

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » tor nov 22, 2007 5:43 pm

Wow! vilken läcker vang! Trevlig info. om twisterna!
-wicke-

Återgå till "Hassans"