Tivoliliv - en fotoutställning om MAX Tivoli

pomax
Kontakt:

Tivoliliv - en fotoutställning om MAX Tivoli

Inlägg av pomax » sön dec 25, 2011 3:10 pm

Hej på er!

Den 14 januari har jag vernissage på min utställning Tivoliliv på Eksjö konsthall. Utställningen skildrar MAX Tivoli och håller på till den 26/2. Här en text om det:

Tivoliliv - Om ett resande tivoli.

Tivoliliv är ett projekt som skildrar livet på Max Tivoli, inte bara specifikt utan också som ett exempel på en form av tivoli som är typiskt för Sverige. Det där som dyker upp på marknader, midsomrar och föreningsdagar. Nära där publiken bor. Det är också en berättelse om barndomsupplevelser. En årlig höjdpunkt i villaområdet. På en parkeringsplats byggdes en främmande värld upp. En värld full av glädje och spänning. Av människor så olika oss villaungar. Inte för att jag tror någon av oss ens reflekterade över detta, allt var bara spännande och häftigt. Kanske lite farligt. Som en cirkus, fast utan stjärnorna i manegen.

Mellan 2000 och 2005 följde jag Max Tivoli. Ett projekt som fick växa vid sidan av min verksamhet som frilansfotograf. En vecka här, några dagar där. Från Kivik i söder till Henån på Orust i norr. Det blev till en historia om att leva i en tradition, i ett utanförskap och en gemenskap. Det var Familjen Eggers med grundaren och patriarken Max Eggers i spetsen. Det var de polska säsongsarbetarna som visserligen inte tjänade så mycket pengar med svenska mått mätt, men ändå fick ihop en ansenlig summa att ta med hem. Och så var där de lite udda personer som hamnat i perifirin av vårt samhälle och som hos Max fann en fristad. Ibland också en nystart i livet.

När Max Eggers dog 2005gick luften ur mig och hela projektet. Visst, tivolit levde vidare med Dicki i spetsen, men jag hade inte orken att fortsätta. Det skulle ta fyra år innan jag fick kraft och lust att ta upp det igen. 2009 bestämde jag mig för att ta tag i materialet. Jag gjorde urval, tog några kompletterande bilder, samlade mer bakgrundsmaterial och t.o.m. spelade in bakgrundsljud. En utställning var målet. Och där är jag nu.

Likt tivolit så är tanken att utställningen ska turnera. Främst i samma spår som jag följt tivolit i. Efter Eksjö blir det Galleri Kontrast i Stockholm den 7/4 samt Sjöbo Konsthall den 17/8.

Hjärtligt välkomna!!

Mvh P-O Stoltz

Tivoliliv2.jpg
Sjönevad
Tivoliliv2.jpg (22.86 KiB) Visad 660 gånger
Tivoliliv1.jpg
Eksjö
Tivoliliv1.jpg (27.72 KiB) Visad 660 gånger
Tivoliliv3.jpg
Sjöbo
Tivoliliv3.jpg (28.87 KiB) Visad 660 gånger