Västerås Marknad

Moderatorer: Tobbe H, Admin

jonte
Kontakt:

Västerås Marknad

Inlägg av jonte » sön jan 06, 2019 5:02 pm

En kille i Västerås filma flitigt med sin super 8 kamera nu håller han på och gör filmerna digitalt. Ska bli kul och se om någon vet vilket tivoli det är????

https://www.youtube.com/watch?v=jdW-W4Q3yds
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Re: Västerås Marknad

Inlägg av Tobbe H » sön jan 06, 2019 11:07 pm

Riktigt kul att få se denna film. Själv var jag bara nått år då denna filmades, men jag kommer ihåg att färgerna på tivolin var typ som på denna film. Inte en massa "kludd" över allt på vagnar/karuseller. men ingen aning vilket tivoli det är !
MVH
T I V O L I - T O B B E

conny
Kontakt:

Inlägg av conny » ons jan 09, 2019 7:41 pm

Hej. Där finns med en calypso på filmen e de den som Max tivoli har nu. Mvh Conny

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor jan 10, 2019 8:38 pm

Roligt att se den här filmen och den håller väldigt hög kvalitet.

Vilket tivoli är det? Är det inte flera olika tivolin på plats?
Jag tycker att jag känner igen vissa affärer i filmen. Virveln måste vara den som hamnade i Furuvik.
Tältduken på skjutbanan känns bekant, kan det var de som brukade vara inhoppare på Hallbergs?
Sedan kan jag bara komma på tre tivolin som har haft den typen av Airborn/Telstar, Björkmans, Caravellen och Skoghs. Vilka fler har haft en sådan?

jonte
Kontakt:

Inlägg av jonte » tor jan 10, 2019 11:17 pm

Ja du Ville du är inne på nåt här. Vi får se om någon knäcker det.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inlägg av Ville » fre jan 11, 2019 9:15 pm

Nu du Jonte har jag funderat lite till.
Korvkioskerna är från Örebro och då borde någon av karusellerna ha samma ägare. De var först långt senare kioskerna flyttade till Umeå och där fick de ett långt liv. Jag tror ta mig f-n att jag såg en av kioskerna för något år sedan men då i blå färg.
Den där Bläckfisken måste vara Björkmans, det är den enda jag kan komma på som har (haft) sådant tak på gondolerna. Den har Viking haft sedan 70/80-talet.
Bilbanan liknar den som Rydéns turnerade med, men den är det inte. Vagnen vid bilbanan har väl en av Björkmans gamla lackeringar (innan de blev beige och gröna)?

BosseU-a
Kontakt:

Inlägg av BosseU-a » lör jan 12, 2019 12:14 am

Korvkiosken var väl Korv-Johans från Örebro, han hade flera som åkte runt med Hallbergs Tivoli. Jag gissar att det var Hallbergs eller Skoghs Tivoli i Västerås.

Skriv svar