Västerås Folketspark !

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Västerås Folketspark !

Inläggav Tobbe H » fre jan 27, 2012 11:28 pm

Här har jag fått några bilder från Tomi, på Folketspark i Västerås. Vet ej alla årtal, och om någon kan berätta mer om dessa bilder, och finns det mera tivolibilder därifrån o vems karuseller det kan vara mm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MVH
T I V O L I - T O B B E

Guy
Kontakt:

Re: Västerås Folketspark !

Inläggav Guy » lör jan 28, 2012 3:54 pm

Tredje bilden står det Björkmans på plafonden, det lilla tåget är nog från Furuviks-parken.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » ons feb 08, 2012 4:46 pm

Bjørkmans låg i parken med delar av sitt tivoli. Det var besøk av flera andra tivoli Åke Skogh,Cederholms från Eskilstuna under sista åren han var aktiv var det Bosses Tivoli Bosse Andreassson som var i parken med ett hjul och lite annat.På 70 talet hade parken ett eget stort tivoli som min familj drev. Det mesta av tivoli blev sålt till Gunnar Eriksson.
Jonte Yonteria.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » ons feb 08, 2012 8:39 pm

rättelse. Cederholms var från Landskrona. jag tror du menar Bergströms. Dom är från E-tuna

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » tor feb 09, 2012 12:45 pm

Nejdå. Det fanns ett tivoli som hette Cederholm och var från Eskilstuna. Inte så stort som "orginalet" Cederholms.
Jonte Yonteria.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » sön mar 18, 2012 11:40 am

Kom på att han hette Helmuth Cederholm som hade tivolit från Eskilstuna.
Jonte Yonteria.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » sön mar 18, 2012 12:12 pm

På Tobbes fråga om attraktionerna så hade parken dom. Det fanns radiobilar och annat som dom hade sjælva. Skjutbana och chokladhjul och en stor spelhall. Parken hade också ett eget zoo med apor och reptiler. Den tågbanan vi ser finns fortfarande lagrad hos han som var "tivolichef" i parken Åke hette han och jobbade i parken som allt i allo.Jag jobba många år i parken tillsammans med min farbror. Bosse Andreasson var i parken en sommar med ett litet tivoli. sen kom det nya folk och då skulle det inte vara tivoli utan satsas på disco och annat. Det fanns också en bergbana som senare blev såld tror Håkan Skogh køpte den och packa den i någon form av conteinar och skulle ha den med som ambulerande attraktion men var den sen blev av vet jag inte . Berbanan var plasserad vid entren på en bergknalle. Det såldes en massa saker från parken då dom fick dålig ekonomi och kommunen skruva igen pengkranen. Då kom det en del ambulerande tivoli till parken Bjørkmans var på plats med spøke ock lite annat sen kom Åke skog på banan och hade en del attraktioner i parken. Det lilla parishjulet som var plasserat utanfør nåt som hette Blue heaven blev borta vet inte var det blev av men någon fågel sa att det blev packat ner och sen blev det borta. Den virveln eller Attacken som dom kallade den vet jag inte var den blev av. Tuff tuff tågen blev sålt fanns två stycken ett gammalt och ett nytt. I dag finns ingenting kvar av parken allt borta och det har blivit byggt hyreshus på platsen. Jag jobbade i många år i parken på nåt som hette Riala det var Discot som Dj. Jag ska se vad jag kan få fixa fram av storys av mina gamla kumpaner från parken som jag vet sitter på massa kul matriel om och bilder men jag ær inte så ofta "hemma" i VÅS.
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » sön mar 18, 2012 6:08 pm

jonte skrev:Bjørkmans låg i parken med delar av sitt tivoli. Det var besøk av flera andra tivoli Åke Skogh,Cederholms från Eskilstuna under sista åren han var aktiv var det Bosses Tivoli Bosse Andreassson som var i parken med ett hjul och lite annat.På 70 talet hade parken ett eget stort tivoli som min familj drev. Det mesta av tivoli blev sålt till Gunnar Eriksson.

Då kanske Trabanten på bilden, är den som Gunnar hade och reste med, på Ströms Tivoli !
MVH
T I V O L I - T O B B E

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » sön mar 18, 2012 7:04 pm

Kan inte svara på det men ganska troligt det den var i bruk som fotoobjekt tikll en del dansband påp den tiden då snackar vi 70 tal tidigt har en del bilder från det om det kan vara av intresse.
Jonte Yonteria.

Återgå till "Övrigt"