Lisebergs - Hang Over

Looping Starship
Kontakt:

Lisebergs - Hang Over

Inlägg av Looping Starship » mån jan 14, 2008 11:55 pm

Andreas ville se lite bilder och fakta på Lisebergs gamla attraktion Hang Over, så, här kommer det!

Hang Over var tänkt att bli årets nyhet för 1996 års säsong. Attraktionen var den första av sitt slag där de åkande satt med ansiktena mot varandra. Då tillverkaren, Vekoma, tillverkade denna attraktion med LIM (Linear Induction Motors) systemet som lyft, istället för en kabellyft och detta var ett väldigt obeprövat och outvecklat koncept, så resulterade detta i att attraktionen knappt öppnade under 2006 års säsong. Det var konstant felsökning och mycket delar byttes ut. Liseberg som hade satsat (säkerligen) stora pengar på att marknadsföra denna attraktion som årets åknyhet, stod helt plötsligt inför en säsong utan någon ny åkattraktion. (Jag vet nu inte exakt hur det gick till) Liseberg hamnade antagligen i Twist med Vekoma och krävde antagligen Vekoma på ersättning. Resultatet av detta blev att man på rekordtid, mitt i säsongen, byggde Uppskjutet (S&S Space Shot) på Vekomas bekostnad. Så istället för att ha Hang Over som nyhet inför 1996 års säsong blev det helt enkelt Uppskjutet som mig veterligen inte alls var inplanerat. TIll 1997 hade man dock bytat ut LIM systemet till traditionell kabellyft och attraktionen fungerade. Jag som åkte Hang Over X antal gånger under åren som den fanns kan uttala mig som såhär om den:

Det var något nytt att sitta med ansiktet mot de andra. Detta var ganska kul, i synnerhet om man hamnade mittemot 2 tjejer som aldrig hade åkt den och var livrädda. Det var hur kul som helst att trissa dom hela vägen upp i backen. När man nått toppen hölls man kvar ett par sekunder innan spärren släppte och man for iväg. Resten av resan är dock väldigt suddigt.Det gick väldigt fort, den var mycket G-Krafter, allting skakade och innan man visste ordet av var man på väg upp för den andra backen för att åka samma väg baklänges tillbaka. Åkturen var inte så skön dock. Man slog huvudet hela tiden i säkerhetsbyglarna, vilket resulterade i knallröda öron och ofta fick man huvudvärk av detta. Man blev dessutom ganska så yr. Så jag kan sannerligen säga att den gjorde skäl för sitt namn, för det kändes efteråt som en ordentlig bakfylla. Personligen saknar jag inte attraktionen faktiskt.

Tillverkare: Vekoma
Modell: Invertigo
I bruk: (1996) 1997-2002. Såldes sedan vidare utomlands.
Backarnas höjd: 40 m (åkhöjd)
G-Krafter: 4G +

Å så lite bilder till dig Andreas:
Bilagor
hangover6.jpg
Närbild på tågen. Notera de tjocka kuddarna på byglarna i huvudhöjd..Dessa var för att dämpa smällarna när du slog emot byglarna.
hangover6.jpg (52.98 KiB) Visad 4732 gånger
hangover.jpg
hangover.jpg (41.32 KiB) Visad 4732 gånger
hang2.jpg
hang2.jpg (41.96 KiB) Visad 4729 gånger
Intamin Looping Starship 4-ever!

Looping Starship
Kontakt:

Re: Lisebergs - Hang Over

Inlägg av Looping Starship » tis jan 15, 2008 12:07 am

Och ännu mer bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas du fått veta lite mer, Andreas (och ni andra såklart)

// Robban

Andreas
Kontakt:

Inlägg av Andreas » tis jan 15, 2008 3:09 pm

Tackar så mycket för de fina bilderna och intressant läsning=)
Mvh Andreas

Looping Starship
Kontakt:

Inlägg av Looping Starship » tis jan 15, 2008 4:12 pm

Nöjet var på min sida =)

Fler du undrar över?=)

Skriv svar