Helsingborgs-Tivoli 60-70 talet

Moderatorer: Tobbe H, Admin

Andy
Kontakt:

Re: Helsingborgs-Tivoli 60-70 talet

Inläggav Andy » lör jul 21, 2007 12:02 pm

Tommy skrev:I början av 70-talet fanns det ett tivoli i Helsingborg som åkte med blåa o vita vagnar, man hadde bla en radiobilbana.
Det kan ha varit så att detta tivoli hadde Tyskt ursprung.
Jag kommer i håg att de första åren fanns det med en svajmast och namnet Buggler med tyskt u finns i bakhuvudet.

Är det någon som vet mera om detta tivoli samt vad de hadde för flera karuseller ?

Det stämmer att dom va tyskar.Om jag kommer ihåg rätt så var det det tivolit som familjerna Schumaker och Bugler hade.En del av deras vagn material hamnade sen hos Axels b.l.a vagnen som den första polypens golv,underlag och huvud lastades på.När gamla magasinet i Fyllinge såldes för några år sen så stod fortfarande en blå-vit vagn kvar men den nya ägaren satte skärbrännaren i den så idag e nog allt det materialet borta.Detta tivoli ska va det som senare blev Europativoli på 70 talet.

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » lör jul 21, 2007 12:29 pm

Tommy,om du sparat vår e-mail,läggin den här.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » lör jul 21, 2007 7:28 pm

Tommy skrev:Tackar för dina svar Baldokis.

Jag har några funderingar till runt dessa tivolin.
Vilka färger använde Kronwalls Nöjesfält på sina vagnar ?

Gösta Edvinssons är ju en levande legend i Billesholm med en lång meritlista bla från Främlinglegionen, Pubägare mm.
Han hade sitt vintermagasin brevid gamla Pennfabriken på Kyrkbacken i Billesholm.
Men jag har alltid trott att han sålde av sitt material till Max Tivoli men det var ju helt fel då.

Vad fanns det för flera karuseller på Kronwalls ?

Billesholm?!! Då måste man nästan besöka gubben och kolla om han lite bilder..... :wink:

// Anders

GunnarsTivoli
Kontakt:

Inläggav GunnarsTivoli » lör jul 21, 2007 7:58 pm

En bra gissning tror jag om färgerna på Kronwalls tivoli, det var iallafall vagnar som reste med dom som var målade i två fält från nedre hörn till
ovre hörn i andra ändan, har fått för mig att alla vagnar inte hade samma
färg kombination. Rätta mig om jag har fel.

mvh Gunnars Tivoli
EGE

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » lör jul 21, 2007 10:45 pm

Tommy skrev:Andys och Baldokis versioner stämmer väldigt bra överens.

Jag hoppas att det funkar med photobucket nu för mig så här kommer en bild på den gamla packvagnen som blev kvar hos Axels efter Schumakers tivoli
Bild
och här är den som användes till Polypen
Bild

crane
Kontakt:

Inläggav crane » sön jul 22, 2007 10:04 am

ska fråga Marichen Tony Chengel om jag får schanna massa bilder från dom, jag har kollat på massa goa bilder från förr från det dom jobba med uppträdande o sen Marichen va med Tommy som kock

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » mån jul 23, 2007 5:12 pm

Vi "Kronvalls"hade en helikopter som vår chef "Olle"fick köra runt till alla b
ensinmackar i omnejden och tigga spillolja till hydrualiken,det gick åt ca:4 fat per spelplats.
Stackars mammor som stod och vinkade på sina barn,det fanns inte en tvättmaskin på den tiden som kunde tvätta en vit sommarklänning ren.
Svart olja stod som fontäner runt denna snurra,undrar vad en miljöbög hade sagt om detta i dag?

tassen
Kontakt:

Inläggav tassen » fre okt 17, 2008 9:40 pm

jeg tror dette er det tyske europa tivoli som på 70 tallet begynte å reise i norge da det ble overtatt av familien bohnstedt reiste selv med europa tivoli i norge på slutten av 70 tallet
fargene stemmer på vognene

hilsen olav

benny
Kontakt:

Inläggav benny » sön feb 08, 2009 1:17 pm

HEJ detta är benny kurts grabb och föredetta man till marichen tivolits namn på den tiden var europa tivoli och bestod av schumacker,bohnstedt,persson
Vi hade popcorn automater tombolla o ett lir.Tyvär har jag inga bilder från den tiden men kanske farsan har men han är i tailand .När han kommer hem skall jag kolla kanske marichen har om jag får låna dom.......

laffen
Kontakt:

Inläggav laffen » tor apr 09, 2009 12:27 am

hei når kommer det bilder fra europa tivoli. noen må da ha noen bilder har selv noen bilder men er ikke sikker på hvordan det legges ut savner også bilder fra cederholms tivoli stemmer det at det var et svenskt tivoli som hte snaggens på 70 -80 tallet savner bilder fra thomas tivoli helst litt eldre fra 80 tallet .jeg har blitt 50 år nåså savner noen nostalgi bilder histoeier hvor det er blitt av de forkjellige tivoliene .her i norge hadde vi hugos tivoli ,thomas tivoli axels tivoli.svends tivoli fra dannmark, lunds tivoli europa tivoli fra tyskland,cederholms tivoli ,bergstrøms tivoli kom vel til norge på 70-80 tallet rydens tivoli og becs tivoli.tror europa tivoli hadde en eller to karuseller fra kjærs tivoli når de lå på grønland torg
reiste selv litt på slutten av 70 tallet men hjelpte altid til når europa tivoli kom til mtt hjemsted spatsy kom altid å spute om jeg ville hjelpe han europa hdde også vinterdpoet her før de flyttet til larvik

mvh
laffen

lasse puttputt
Kontakt:

Inläggav lasse puttputt » tis mar 27, 2018 8:23 pm

Vårt tivoli kom også fra Skåne vinterlager i en del år i Helsingborg senere Klippan og utenfor Kvidinge !

Stemmer att det var vinterkvarter i Billesholm like ved Glavan husker han fra tidlig barndom , mener min far reiste på en del plasser med hans tivoli !

Før i tiden kunde flere tivoli ligge på samme plass husker godt husker godt vi ligget i Trelleborg tidlig 70 tal sammen med både Skogs , Bergstrøms , Carl W Olsson og en annet tivoli som jeg i farta ikke husker hvem var muligens det var tidlig Møllers tivoli , alle hadde en eller to karuseller hver der og det var bråk om hvem som skulle få ha virvelen der !

Mener Møllers tivoli den gangen hette Møllers tivoliland eller noe i den duren .

Återgå till "Ambulerande nöjesfält"