Jacobis Tivoli från Eslöv i Skåne

Moderatorer: Tobbe H, Admin

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Tobbe H » lör maj 10, 2014 8:41 pm

Inläggav berra42 » lör maj 10, 2014 6:04 pm

Jag är gift med en man som idag heter Stig Bertil Andersson. Förr hette han Bertil Jacobi!
Han blev adopterad runt 1944-45 av ett par som hade dessa namn:

Josef Violi Napoleon JACOBI
och
Berta Ingeborg JACOBI.

Josef Jacobi föddes 29/6 1901 och dog 1969 i Landskrona
Berta Jacobi föddes 25 aug 1902 och dog 1974 i Landskrona.

Detta paret ägde JACOBIS TIVOLI i Skåne!!!

Och de var äkta skåningar båda. Ingen släktskap från judar. Såg i forumet att någon kunde ana sig till detta. Ingen sanning i det. De var 100% skåningar och de bodde i Eslöv.

Detta paret adopterade Bertil Andersson som 2-3 åring och då fick han namnet Stig Bertil Jacobi!
Bertil är född 1942.04.04. Adoptivföräldrarna ville att han skulle heta Stig, men Bertil visste att han hade tilltalsnamnet Bertil.
Bertil växte upp i detta tivoli och fick det bra när Tivoli-eran blomstrade. Bertil var sonen på Tivolit, men blev som en dräng på Tivolit och fick både ha det bra och senare inte bra när Tivolit gick dåligt. Fick slita mycket när Tivolit skulle till olika plaster och packas upp och packas igen och de flyttade och reste omkring och tivolit gick på tågvanar i mängder. I en artikel står det att de hade 28 järnvägsvagnar. Det var ca 15 personer som arbeta med Tivolit och Berta Jacobi lagade mat till alla och var även en som verkligen kunde spå i kort. Detta lärde hon Bertil, som än i dag kan detta.
Cirkusarna övertog intresset hos folk och Tivolit dog ut.
Vi har kort på både Josef Jacobi med fru Berta och Bertil som liten. Vi har även den enda oljemålning, vad vi vet, på JACOBIS TIVOLI från Åhus 1949, som målades av en dansk konstnär. Josef fick syn på mannen som målade av Tivolit och ville köpa tavlan. NEJ sa konstnären, den är inte till salu! Då erbjöd sig Josef att köpa den får 2.000:- och det accepterade dansken, som inte kunde säga nej till en sådan astronomisk summa då...1949.
Paret Jacobi hade inga egna barn, så de hade en fosterflicka vid namn Maj-18 år när Bertil kom och så adopterade de Bertil runt 1944-45. Bertil fick då deras efternamn Jacobi. Det efternamnet hade han tills runt 1985-1990, då han tog tillbaka sitt födelsenamn och sin mammas flicknamn: Andersson! Bertil fick kontakt med sin biologiska mamma några år innan. Och paret Jacobi levde inte längre.
Bertil fick 4 barn tidigt och 2 av dem med barn heter idag Jacobi och även Bertils första fru. De flesta bor idag i Skåne och en son i Stockholm. Alla har efternamnet efter Jacobis Tivoli....utom Bertil! Bertil och jag har försökt berätta om Jacobis Tivoli och var namnet kommer ifrån.
Bertil gifte sig med mig 2002 och idag bor vi 1 mil öster om Varberg i en gammal gård. Och Bertil är förlamad och sköts i hemmet av mig och personliga assistenter.
Om någon är intresserad av hur tavlan med TIVOLIT ser ut och även Tivolidirektören Josef Jacobi m fru, så kan Ni höra av er till oss på mail: annlouiseh48@hotmail.com ,så ska jag svara och skicka bilder.
Bertil Andersson f.d. Bertil Jacobi/berra42 & Ann-Louise H Andersson i Varberg.
berra42

MVH
T I V O L I - T O B B E

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Re: Jacobis Tivoli från Eslöv i Skåne

Inlägg av Tobbe H » lör maj 10, 2014 10:25 pm

Här har jag då hjälpt Ann-Louise att lägga ut bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild
MVH
T I V O L I - T O B B E

berra42
Kontakt:

Inlägg av berra42 » sön maj 11, 2014 2:19 pm

Förklaring till foton, ang Jacobis Tivoli från Eslöv i Skåne!

Först är tavlan på Tivolit, som målades av konstnär Gunnar Olsson i Åhus 1949. Vi har den här på en vägg och den uppskattas mer och mer nu!
Ni ser Åhus 1949 och sedan signaturen G Olsson i andra hörnet.
Därefter kommer några fotografier och ett orginalbrev till Josef Jacobi från Trolle Rhodin.
Och Josef vid en järnvägsvagn och han hade 28 st totalt som drogs av extra tåg.
Det finns också en tidningsartikel där Josef med en av hans bröder som säljer ut olika saker när Tivolit antagligen
slutar definitivt.
Det finns bilder på Josef & Berta Jacobi när Bertil kom till dem....lite trumpen och ledsen. Han fick lämna sin biologiska mamma Ellen Andersson och blev adopterad av paret Jacobi runt 1944-45 och fick då namnet Bertil Jacobi!
Till vänster där står också Maj som var deras fosterdotter tills hon adopterade sig själv när hon blev myndig.
Sedan kort på Josef och Bertil och 2 till kort på Bertil ensam och ett på Bertil i vevan som han gjorde sin militärtjänstgöring. Kolla vad lik han är James Dean!!!!
Och sist en inbjudan till bröllop för Maj av föräldrarna Josef och Berta Jacobi.
Ett kort på Josef och en annan bror på ett kort. Josef är mannen till höger i bild. Josef hade många bröder.
Min Bertil är alltså den sista levande, som vuxit upp helt på Jacobis Tivoli och Bertil lever ännu och är idag 72 år (2014).
// Ann-Louise H Andersson, Varberg.

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » mån jun 16, 2014 7:04 am

Tack för mycket intressanta uppgifte om detta tivoli och familjen. Verkligen bra! Tusen tack och glad sommar! /Cridde

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » mån jun 16, 2014 7:10 am

Vilken säsong eller vilket år var det sista som detta tivoli turnerade runt? Märkligt att de inte fick komma till min hembygds marknad i Lyckeby utanför Karlskrona. Den hette just S:t Jacobi Marknad och firades i Ekebacken i Lyckeby varje sommar (från början vartannat år) fram till in på 2000-talets första år. Som barn var man alltid intresserad av vilka vagnar och karuseller som kom. Under 60-70-80-talen var det framförallt Axels och någon gång Rydéns tivoli som dök upp, tidigare Olofssons. Kanske var Jacobi Tivoli också här fast före min tid. Vem vet...
Hälsn Christer P, Karlskrona

Skriv svar