Information om Virvelvindar.

Moderatorer: Tobbe H, Admin

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Information om Virvelvindar.

Inlägg av Tobbe H » ons feb 21, 2007 10:52 pm

Mail från Gunnar Eriksson:

Åke Skogh köpte sin första Virvelvind i Stockholm på Nöjet som då var konkurrent till Gröna Lund. Därpå lät han tillverka 6 eller 7 st till.

Tranells verkstäder blev i Heby den som gjorde det mesta av stål jobbet på dessa.

1 finns idag hos Vikings Tivoli, 1 finns hos Johnny Berglund, 1 finns hos Erikssons Tivoli ,1 finns hos Davids Tivoli som köpte den av Bengts Tivoli,

1 finns hos Hassan Nilssons Tivoli i Åhusparken, och det blev 5 st. De andra 2 skulle jag tro hamnade i Finland.

Den Virveln Peter Pan har idag kom ifrån Christers Nöjesfält tillverkad omkr. 1935, Miltons Tivoli från Borlänge hade en som byggdes efter tyska

ritningar av en man som hette Hansson, också han från Sala/Heby den virveln var 1, 5 meter större i diameter än alla andra.1 st engelsk Virvel hade

John Strands Tivoli från Skåne, 1 st engelsk virvel hade Bennys Tivoli, som kom från Norge, såldes till Micke Eriksson i Kumla som sålde den till

Peter Pan som sålde den till Johnny Berglund. Det finns säkert 4-5 till som jag glömt. Björkmans tivoli, när bröderna Björkman med syster drev, hade

en Engelsk virvel med tak som sedermera stod i Mariebergsskogen, Karlstad och hamnade sedan hos Pierre Andreasson i High Chaparall. Så hittade

jag en skoghvirvel till som Henrys Tivoli hade som jag tror gick med försäljningen till Björkmans tivoli.En gammal virvel finns också på Dino Land i

Skåne som jag inte vet var den kom ifrån.Nu hittade jag en Skoghvirvel till står i Parken i Mariehamn på Åland. Där har mycket gammalt material

hamnat som Boris Bravin sålt, alltså förra ägaren och grundaren av Ölands Djurpark. Rydens Tivoli från gävle hade också en virvelvind som hamnade

i Skåne på en park varpå Nordisk Tivolipark köpte den som sedan gick i konkurs, var virveln sedan hamnade vet jag inte.

Nu är jag yr i huvudet och kan inte skriva mer.

GunnarEriksson

Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias » tor feb 22, 2007 3:00 pm

1 st skogvirvel finns hos Vesterbergs Nöjesfält ( Funworld ).

Berglund
Kontakt:

Inlägg av Berglund » tor feb 22, 2007 5:17 pm

Vi har två kvar som som Olle och Karl Berglund byggde på de juva tiden.
På Ålandsparken finns ingen Virvel Har varit där...

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Tobbe H » tor feb 22, 2007 8:51 pm

Tackar och bockar för den informationen om
Virvelvindar Gunnar.
Det var verkligen Kanon !!!

Man kan aldrig få för mycket av info. om Tivoli.

mvh
Tobbe/Axelsnoje

lasse puttputt
Kontakt:

Re: Information om Virvelvindar.

Inlägg av lasse puttputt » tis mar 27, 2018 11:13 pm

Vi har en Skogs virvel så er nok bare en som gikk til Finland !

Så en rettelse Nordisk tivolipark gikk aldri konkurs uten Bent som eide tivoliet la ned , mener en av hans sønner tog over eller reiste en stund med tivoliet som Nalles tivoli om jeg ikke husker helt feil , ellers trur jeg meste av tivoliet fortsatt står på deres tomt i Horred !

Skriv svar