Gamla tivolin.

Moderatorer: Tobbe H, Admin

lasse puttputt
Kontakt:

Re: Gamla tivolin.

Inlägg av lasse puttputt » ons aug 08, 2012 11:04 am

Det fantes to tivoli i Skåne som hette Olsson från 50 til 90 talet .

Carl W olssons Nøjeseteblisement med adress Malmø med vinterlager sør for Malmø ( omtalt på forumet som Olssons tivoli ) dette tivolit eksisterer ikke lengre og alt blev solgt til andre tivoli hovedsakligen i Skåne og idag er vinterlageret i privat eier og drives som ett vanligt hus med uthus , resten av hus som tivolit brukte om vinteren er revet og forlengs borte ( gamle flyghangarer ) husen var ellers ett fraskilt gårdsbruk med litt tomt runt husen der vogner og karuseller stod om vinteren hovedsakligen i hus og veldigt lite stod ute men merkbart synligt att ett tivoli hadde lager der .

Samt ett Olssons tivoli med adress Starby i Skåne dette blev lagt ner på tideligt 60 tal men alt stod kvar på tomten i ett par år før min Far i 66 kjøpte dette tivolit i sin helhet og reste med dette samt hadde vinterlagring i Kvidinge !

Pappa hadde ett tivoli fra før og flere av karuseller var samme som han kjøpte så en del blev ikke brukt mer en da vi eventuelt besøkte to platser samtidligt , pappa blev syk i 79 og reste ikke mere efter dette men hjelpte til på Beck sitt tivoli sammen med Mamma så jobbet dem der helt til dette blev lagt ner .

På 80 talet flyttet hele virksamheten ut av Sverige og til Norge i samband med att jeg overtok driften men reiser ikke lengre i Norden men alt matriel fra ett tivoli fra 50 talet finnes kvar i mitt lager i Norge .

I vår slekt er det 4 gjenerasjoner som har haft tivoli i blodet og 5 har nå overtatt og min Oldefar begynte tivolidrift sammen med en mann Fra Bergen som flyttet til Sverige tideligt 1900 tal ved kallenavn Brassil Jack og Teltstaden fra Stockholm som den gangen var ett kombinert Cirkus og Tivoli , senere på 20 talet begynte Oldefar sin eget foretak innen tivoli og dette har sen eksistert i alle år frem til idag .

I dag er ikke vår virksamhet registrert som foretak i Norden lengre og i sin helhet etablert i Italien , men vi bor fortsatt i Norge der vi en gang kom fra .

Hilsen .

Lasse puttputt

Vi har senere haft ett ambulerende tivoli i Italien der min kone herstammer fra ett stort tivoli som fortsatt er i drift og drives av våre barn sen 2000 .

Har desverre ikke så mye bilder fra desse tivoli men noen få da det meste blev ødelagt i en brand i 2008 , men har og kan fortelle via min Far mange minnen fra tivoli i perioden 1920 til 1980 spesielt fra Skåne i denne perioden !

Fantes ett 10 kanskje 20 tal tivoli som under desse åren besøkte Skåne samt att mange av dem hadde vinterlagring runt om i Skåne .

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Tobbe H » ons aug 08, 2012 12:47 pm

Tack för intressant information !
MVH
T I V O L I - T O B B E

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » sön aug 12, 2012 2:08 am

Tack Lasse Puttputt för mycket intressant läsning. Berätta gärna mera om du har tid och möjlighet. /Cridde

Turid
Kontakt:

Inlägg av Turid » sön feb 28, 2016 10:15 pm

Ser att du nämner Barthels tivoli, nyfiken på att höra mer om min morfars tivoli

Skriv svar