GUNNARS BILDER !

tassen
Kontakt:

Re:

Inlägg av tassen » lör nov 01, 2008 9:05 pm

Tobbe H skrev:En Disco Rondo - vet ej vems eller årtal.

Bild
dette er europa tivolis gamla rondo første gang jeg så den var i 1972/73 .på totenmarken
det var wolfgang så kjørte den i ca 7 år .tror tony ,shengel kjørte den litt.
olav

lillvalla
Kontakt:

Re: GUNNARS BILDER !

Inlägg av lillvalla » fre dec 05, 2008 5:15 am

Disco Rondon har jag jobbat på under 2 perioder, dels när Tommy Andreasson köpte den av Europa Tivoli 1987.. Vi fick den till Sandvika i Norge i ett bedrövligt skick.. Sedan köpte Böyesen den (Norsk Tivoli Park) och det är hos han fotot är taget! Sedan gick den till bröderna Grundvik (Festival Tivoli) i Norge där jag jobbade på den igen... När dessa herrar avvecklade såldes den till Fyn byfest service i Danmark... Han gjorde en rejäl renovering av den och när jag såg den i hans magasin i Odense var den otroligt snygg.. När jag var där så var den till salu igen så nu vet jag inte var den har tagit vägen!! Ska se om jag hittar lite bilder på den från när den var hos Festival...

Stellan J
Kontakt:

Inlägg av Stellan J » fre dec 05, 2008 10:07 pm

Tommy skrev:Hej Lillvalla, tror inte Fyns By festservice reser mera nu så den är som du skriver antagligen väck nu.
Kommer ihåg att Max Tivoli reste med en liknande maskin på ca 70-talet, kan undra om det är samma eller det har funnits två liknande.
Nej det var en annan karusell,som kallades för Rondon.Som Max ev byggde själv

Petter
Kontakt:

Inlägg av Petter » tor apr 16, 2009 2:27 pm

Disco Rondoen .....
bildet av disco rondoen er tatt på Kongsberg ..... Det er norsk Tivolipark som da hadde kjøpt karuseller... bak ses Radiobilbanen (ble senere kjøpt av Hugos tivoli) og baksiden av tikk takk er kontoret til hr Bøyesen...
Dette var første gangen denne karusellen var oppe for nettopp dette tivoliet.
Det kom opp 3 mann fra sverige for å montere karusellen.

laffen
Kontakt:

Inlägg av laffen » tor apr 23, 2009 11:13 pm

hallo petter
jobbet wolfgang på rondon nåe boyesen hadde rondon. tror det var han jeg så på karrusellen på otta på sommeren
hadde dårlig tid så jeg hadde ikke tid til å stikke innom .jobbet du på calypsoen som guldbrandsen kjøpte av europa tivoli mener dere var med på fagernes den gangen det het strandefjorddagene. da det var liv og røre på fagernes.
laffen

Petter
Kontakt:

Inlägg av Petter » ons apr 29, 2009 8:00 pm

hei igjen ....
jeg skal spørre Bøyesen om dette.
jeg er for tiden på reise og fotograferer nå iherdig div tivolier jeg treffer på mine reiser.
:)

brainiac
Kontakt:

Inlägg av brainiac » sön maj 10, 2009 10:52 pm

Stellan J skrev:
Tommy skrev:Hej Lillvalla, tror inte Fyns By festservice reser mera nu så den är som du skriver antagligen väck nu.
Kommer ihåg att Max Tivoli reste med en liknande maskin på ca 70-talet, kan undra om det är samma eller det har funnits två liknande.
Nej det var en annan karusell,som kallades för Rondon.Som Max ev byggde själv
Det är helt rätt att Max byggde sin variant själv. Namnet tog han efter Lisebergs berömda dansrestaurang. Åtminstone enligt vad han själv sa. Och det är möjligt att det är sant eftersom hans fru kommer från Götet.

Ichtys4Swe
Kontakt:

Re: Gunnars Bilder

Inlägg av Ichtys4Swe » mån jun 22, 2009 11:45 pm

Tommy skrev:Hej Tobbe och Gunnar.
Om det är bilden på Becks Nöjesfälts gammla Cyclon Twist som nu finns i Max Tivolis ägor ni tänker på, så kan jag med all säkerhet säga att det är inte den.
Det är nämligen bl a en helt annerlunda körhytt på Becka gammla Twist.

Annars är det jättetrevligt med dessa gammla bilder och jag hoppa att vi får se många till :D
Hej Gunnar och Tobbe.Jobbade hos "Snälla-Harry" på Wivex tivoli sent 60-tal,och de hade samma Cyklon-Tvister.Mvh; Leif S N.(Ichtys4Swe)

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » sön okt 31, 2010 5:06 pm

Är det någon som varit i Mariehamn på det lilla tivolit som finns där, där stod Cyklon-twisten för ett antal år sedan. Vi pratar om Hallbergs gamla Twist som Skogs köpte, kontrollen är en gammal korvkiosk som finns på första bilden jag har nog sålt några tusen korv o läsk i den kiosken Bertil Erikssons gamla kiosker. Angående Mariehamn så kom jag med båten när tivolit var stängt men skadad som man är så " plankade" jag in på området o kollade in Cyklon- twisten. MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön okt 31, 2010 7:40 pm

Intressant att höra att den blev ombyggd med en korvkiosk, det visste jag inte.
Jag tror det var sommaren 1984 jag såg twisten för sista gången. Då var den ombyggd och nymålad i Skoghs traditionella gula och röda färger, och med ny körkontroll. Trägolvet var kvar, men den byggd annorlunda och packades på ett annat sätt än tidigare. Om jag inte minns fel så packades den på en blå scania 141 när Hallbergs hade den. Stämmer det Guy?

Kontakt:

Inlägg av Ville » mån nov 01, 2010 9:54 pm

Hej Guy!

Jag vet inte om du vill se det här, men här är en länk i alla fall:
http://www.flickr.com/photos/41434172@N ... otostream/

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » mån nov 01, 2010 11:52 pm

De va otroligt av dig o hitta bilder på Twisten, det var väl inga roliga bilder men nostalgiska. Den såg inte sönderrostad ut går säkert att fixa upp om man hadde tid o pengar.MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » tis nov 02, 2010 6:51 pm

Mer godis till Guy.....
Jag kände inte igen twisten först, utan var tvungen att titta noga på den. Kan den Skoghs hade vara en annan twist? Eller är det bara färgen som gör att den ser annorlunda ut?

På den här länken hittar du den i färg och när den fortfarande var i drift. Jag tror att det är Björkmans gamla Airborn som syns på bilderna också.
http://www.huvipuisto.net/huvipuis/aland.htm

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Tobbe H » fre dec 10, 2010 4:14 pm

Här kommer lite mera bilder från Gunnar !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MVH
T I V O L I - T O B B E

Rick70
Kontakt:

Re:

Inlägg av Rick70 » mån jan 03, 2011 10:37 pm

Tobbe H skrev:Det var denna Cyklon Twist, som fanns på någon bild på forumet,
i väldigt dåligt skick. Det var något Tivoli som köpt den, och skulle kanske
snygga till den. Här är den i allafall i sin fulla glans. 70-tal tror jag.

Bild
Är inte detta den Cyklon twisten som Berglunds hade i mitten/slutet av 80-talet.
Jag jobbade ett par månader -87 på denna. Ångrar ännu i dag att jag bad Jonnys morbror (tror det var morbror) fara och flyga.
Har nog aldrig haft så roligt som då! Men jag vara bara 17 då.

/Rickard

Skriv svar