Björkmans på järnvägskajen

Andy
Kontakt:

Björkmans på järnvägskajen

Inlägg av Andy » tis okt 30, 2007 4:37 pm

Hej allihop,,lastning o lossning på järnväg e ju som bekant inget vi är bortskämda med bilder av.Det verkar ju nästan inte va någon som har haft kameran i hand vid dessa ständigt återkommande händelser på 60 och 70-talet.Jag fick två gamla bilder från Sven Malmros i Malmö när Björkmans tivoli lossade på kajen i mitten på 60-talet.Håll till godo med dom här fotona,,det e ju inte mycket men alltid något som sagt.Mvh // Andy
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Andy, redigerad totalt 0 gånger.

Andy
Kontakt:

Re: Björkmans på järnvägskajen

Inlägg av Andy » tis okt 30, 2007 11:10 pm

Tyvärr så va nog dessa dom enda som han hade ifrån järnvägen med tivoli men cirkus på järnväg finns det ganska mycket av.Mvh Andy

puma
Kontakt:

Inlägg av puma » tis aug 12, 2008 1:54 pm

tack andy. skulle tro att bildern är tagna i malmbergt.jag går till höger på bilden.Vi :?: lastade 50 järnvägsvagnar varje måndagsmorgn. Martin Björkman kör jeepen på bild nummer 2.Omdet finns någon kvar av det gammla gänget så skulle det var roligt att höra av er.

puma
Kontakt:

Inlägg av puma » tor aug 14, 2008 7:18 pm

Hej Tony
Reste -67 -68- +halva-69 Det är svårt att komma ihåg alla . Det var lipus.dansken. snagen .farbro david .jensen. bom-bom.bolnäs. masen.

dimman
Kontakt:

Inlägg av dimman » fre aug 22, 2008 2:10 am

Hej allihopa
Vad gäller vilken kaj bilderna kommer ifrån så är Malmberget inte rätt.
På den tiden Björkmans transporterades med järnväg så lossades vagnarna på kajen i Gällivare.
Björkmans var på den tiden Sveriges största privata järnvägskund med 52 järnvägsvagnar som
skulle transporteras , lossas och lastas varje vecka.
Jeepen på bild 2 är inte med garanti den som Martin körde, Martins jeep hade winsch fram och det verkar inte bilen på bilden ha..däremot så kan det vara den som Rune (Berggren) och Göte hade , Björkmans hade nämligen 2 st likadana Jeepar
var av en inte hade winsch.
Sedan bör "Puma" på bilderna en gång till då dessa bilder mer troligt är 40 eller 50 tals bilder, mannen i svart kostym med ryggen mot kameran är utan tvekan en ung upplaga av John Björkman, mannen på samma bild, med ansiktet mot kameran kan vara "Rosen", hans kännetecken var en stor näsa (He he,han var tvungen att snyta sig med ett påslakan)
Ytterligare några kisar som rest med Björkmans på 60 talet:
BoBo-Horst-Helmut-Arnold-Klykis-Lången/Axels -spiken-Snaggen -Pluto, Gotte -Oskar-Gandi-Zigge-Jensen -Slimsan-David-BomBom-Edmund Dansken-Fritte -Lillen, Kallevi-Bolle-Smålle Beng- Bromsolja och hans bror leif-Walter-Jops-Lipus Gudatjutet-Niska- Possi-Johnny-Finnjanne-Min Pappa/Georg-Jag själv Leif-Professorn-Masen-Uno-Kjell Hammarsten-Max-
Roger Sundell/Moleri Taikon-Gutten-Trötter-Malmbergan-Räven-Dieter-Skepparn-bröderna Lehtonen-bröderna Lindbäck-Leo Kaitner...........kan räkna upp fler men jag ger mig för den här gången

Robin_L
Kontakt:

Inlägg av Robin_L » lör maj 21, 2016 1:46 pm

Hej!

Jag ser att någon nämnt en "Gutten" i den här tråden. Sysslar med lite släktforskning och skulle behöva få kontakt med en norrman född runt 50-talet som kallades Gutten. Han jobbade ett tag på Becks Nöjesfält. Det är allt jag vet.

Om det är samma kille som nämns här så skulle jag bli mycket glad om någon vet hur jag kan få kontakt med honom eller någon nära släkting.

Mvh Robin

Skriv svar