Axelsbilder från 70-talet

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 6:12 pm

Tjena igen. Vagnen som killen står lutad mot är en vagn som byggdes av fam.Jacobi på Altona snickeri i Laholm och den innehöll en liten skjutbana kallad Rifle Range.Vagnen användes också som ett litet extra kontor när tivolit var på olika platser.Senare blev det lotteri i den och till slut tror jag vagnen såldes till Strands tivoli i Skåne Ask.Pariserhjulet är helt korrekt det som var Bosses eget under några år.Detta tror jag var Axels första pariserhjul.Jag ska gräva lite till i gömmorna för jag har mer foton på Bosses material.Men visst instämmer jag med tidigare att det luktar lackfärg och sura tältdukar om bilderna.En svunnen tid med högar av minnen att se tillbaks på /Andy

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 6:17 pm

Tommy skrev:Härliga gammla vagnar Andy.

På bilden med lastbilen med flammor på står 2 st vagnar i plåt, vet du vem som tillverkade dessa ?
Max Tivoli har också någon sådan, Becks hade några tidigara, Gunnars Telecombat (styrhytten) var nog också samma fabrikat.

Plåtvagnarna på bilden var packvagnar till bilbanan,,tillverkade i Italien.Senare så klädde vi om en med blå plastskivor för att skyla rosthålen hehe,,detta var kontrollvagnen.Jag postar en bild på den denare. /Andy

crane
Kontakt:

hej

Inläggav crane » sön jul 22, 2007 6:54 pm

Killen som står lutandes e Pontus som senare jobba på Cederholms

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 7:29 pm

Bosse Andreasson åkte med något som man ett tag kallade
"Axels Minitivoli". Pariserhjulet han hade var Axels "gamla".
Ska ha ngt tidningsklipp från detta, men hittar det tyvärr inte nu.
/Cridde

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 7:42 pm

cridde skrev:Bosse Andreasson åkte med något som man ett tag kallade
"Axels Minitivoli". Pariserhjulet han hade var Axels "gamla".
Ska ha ngt tidningsklipp från detta, men hittar det tyvärr inte nu.
/Cridde

Stämmer gott min vän,,han hade Pariserhjul,Jet-Star lite lotterier samt en barnkarusell som också tillhört det ursprungliga tivolit.Barnkarusellen hade ursprungligen bara hästar men Bosse bytte ut varannan rad till cyklar och motorcyclar,scootrar och allt möjligt.En av hästarna som kom ifrån just denna karusell pryder mitt vardagsrum idag.Här kommer två foton på Bosses material tagna på Halmstadutställningen 1981 när han låg där tillsammans med Hallbergs,,Vihörs //Andy
Bild
Bild

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön jul 22, 2007 8:06 pm

Någon som vet varförBosse slutade med tivoli och vad gjorde han sen efter tivolilivet?

// NAders

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 8:13 pm

mazeppa skrev:Någon som vet varförBosse slutade med tivoli och vad gjorde han sen efter tivolilivet?

// NAders

Bosse slutade aldrig att resa.Dom sista åren hade han bara ett lotteri som han reste med i Norge.Han avslutade sitt liv på tivolit under pågående säsong för en fem sex år sedan.Bosse va en alla tiders kis som inte hade stora krav på livet och alltid tyckte det va kul och snacka om gamla tider.Tror inte han gillade den nya stilen på tivoli som i hans ögon va en industri.Åter igen en alla tiders hedersknyffel värd att minnas.R.I.P
//Andy

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 8:48 pm

Tack för bilderna! Åter nostalgi...
Jaså Bosse är avliden. Hade en granne för några år sedan, Ronny Svensson, som åkte med Bosse på sin tid.

Ja den hästkarusellen minns jag, den var så vacker. Gick den inte i brunt?
Jetstar var ny 1972 och kom till Ronneby då. Pariserhjulet minns jag väl och flygplanen som också syns på ditt foto fr 1981.
Bästa tivolihälsningar Cridde

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 9:10 pm

cridde skrev:Tack för bilderna! Åter nostalgi...
Jaså Bosse är avliden. Hade en granne för några år sedan, Ronny Svensson, som åkte med Bosse på sin tid.

Ja den hästkarusellen minns jag, den var så vacker. Gick den inte i brunt?
Jetstar var ny 1972 och kom till Ronneby då. Pariserhjulet minns jag väl och flygplanen som också syns på ditt foto fr 1981.
Bästa tivolihälsningar Cridde

Jo det stämmer,,det e en av dom bruna hästarna jag har.Flygplanen som man ser på fotot e jag osäker på om Bosse ägde, jag tror dom va Hallbergs. //Andy

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 9:12 pm

Axels hade ju en sådan annars.. Men det kan vara Hallbergs. Har bara varit på Hallbergs en gpng och har inga bilder därifrån tyvärr...
/cridde

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 9:41 pm

cridde skrev:Axels hade ju en sådan annars.. Men det kan vara Hallbergs. Har bara varit på Hallbergs en gpng och har inga bilder därifrån tyvärr...
/cridde

Jo det är samma som Axels men jag tycker bara bryggan ser annorlunda ut,,högre tror jag

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 9:53 pm

Jag ser det nu. Du har säkert rätt! Tack igen för alla trevliga inlägg och bilder. /Christer

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön jul 22, 2007 10:02 pm

Jaså Bosse är avliden.. R.I.P

// Anders

willy

Re: Axelsbilder från 70-talet

Inläggav willy » mån sep 24, 2007 2:26 pm

det var någon som frågade om bilden efter trakton. det er parisehjulet. trakton fick jag rysningar av den kjorte jag i min ungdom,kallades gula faran. det var lennart johansson som døpte den det var roligt att se alla de gammla bilderna lilla elvagnen gammla matsalen cenvagnen 41 medmera hel willy

Andy
Kontakt:

Re: Axelsbilder från 70-talet

Inläggav Andy » mån sep 24, 2007 7:49 pm

Ja du Willy det va den tiden det,,hoppas allt e väl med dig.Här har du en bild på Lennart och Uddevalla vid kontrollvagnen.Ha det gott
Bild

Återgå till "70-tal"