Axelsbilder från 70-talet

Andy
Kontakt:

Axelsbilder från 70-talet

Inläggav Andy » lör jul 21, 2007 11:02 pm

Har börjat dyka i mina foton nu när jag äntligen hajat hur det här funkar,,håll till godo och njut av lite nostalgi
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 8:13 am

Ojojoj...min vän...vilka nostalgibilder. Detta är min barndoms och ungdoms Axels...
Varenda kiosk, varenda karusell och vagn minns jag och känner igen.
Sååå kul att se!
Gärna mer om du har, men annars är jag så nöjd. TACK och kram från Cridde

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 8:16 am

PS! Du Andy....du har inget foto på Axels fina entré som jag på något underligt sätt inte har lyckats fotografera själv.
Den tyckte jag var fin med halvcirkelformat namn uppe på vagnen som man gick igenom....
Minnena dyker upp...
/Cridde

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 9:25 am

cridde skrev:PS! Du Andy....du har inget foto på Axels fina entré som jag på något underligt sätt inte har lyckats fotografera själv.
Den tyckte jag var fin med halvcirkelformat namn uppe på vagnen som man gick igenom....
Minnena dyker upp...
/Cridde

Den entréen du menar har jag bara denna gamla bild på där namnet Axels är övertäckt med en duk som det stod Halmstadfestivalen på i byggt utförande.Jag ska ha någon bild i från vintermagasinet i Fyllinge där vagnen står packad men jag har inte hittat den ännu,,men den kommer det lovar jag.Bifogar en annan entrée som vi hade uppe i Ronneby när jag reste med Leif,,tror det va sista gången denna byggdes.Jag har högar med album från mina resandeår som jag håller på att sortera men det tar ju lite tid så ha tålamod så postar jag efterhand som jag får scannat in dom.P.S Det gamla fotot är taget från balkongen i mitt föräldrahem utanför civila flygfältet i Halmstad av en fotograf som använde bilden i Hallandsposten någon gång på 50-talet,,ganska lattjo.Kul att det finns folk i dag som uppskattar dom här gamla klenoderna för dom flesta tyckte nog man va lite bengalo när man sprang runt och fotade materialet förr.Hälsn.Andy
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » sön jul 22, 2007 10:04 am

Hej Andy! Verkligen kul att se dessa gamla bilder. Själv var man inte född då, men man njuter ändå av dessa nostalgibilder! En fråga: När började du din tivoli bana - och när la du den på "Hyllan". eller är du fortfarande aktiv.
MVH
T I V O L I - T O B B E

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 10:30 am

Tobbe skrev:Hej Andy! Verkligen kul att se dessa gamla bilder. Själv var man inte född då, men man njuter ändå av dessa nostalgibilder! En fråga: När började du din tivoli bana - och när la du den på "Hyllan". eller är du fortfarande aktiv.

Tjena! Jag började resa 1974 och min sista utsvävning va 1996 men jag har inte rest hela tiden.Jag har sysslat med en massa annat b.l.a tatuering som varit min huvudsakliga sysselsättning hela livet.När det varit dåligt att göra med tatuering så har jag sysslat med tivoli,motorcirkus o vanlig cirkus b.l.a .Jag har alltid umgåtts med resandefolk så det föll väl sig naturligt att man började.Min början på tivoli var egentligen tidigare då man alltid hjälpte till som pojk när det kom tivoli till staden.Under mina barndomsår va tivoliplatsen rakt över gatan där jag e uppväxt,,inte konstigt att man blev karusellskadad hehe.Jag kommer att posta bilder efterhand som jag hittar och får scannat både här och på cirkusforumet men jag tar tivolibilderna först. Numera är jag sjukpensionär och mitt resande sträcker sig till min husvagn som jag är ute med det mesta av sommaren,,kom precis hem från kivik där jag legat i 10 dagar.Det har blivit en tradition för mig att åka ner och häsa på Motorcirkusen och Axels,det blir ju inte så ofta man stöter på folket längre.Hör gärna av dig om du har några frågor, antingen här eller på mailen. Hälsn.Andy

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 11:28 am

Tony skrev:Hej Andy verkligen trevliga fina bilder du lägger ut man ser fram i mot nästa gång du lägger ut bilder med spänning ja har en nyfiken fråga till dej Hans Tommy köpte en gammal lastbil med skjutbana i från axels ca 1985 tror att det var en gammal MB var det du som hade målat den fina fasaden ja har bild på den men tyvärr inte någon scanner precis nu
MVH tony

Tjenare. Jo det e helt korrekt att det va jag som målat fasaden.Den skjutbanebilen va den som Tony o Åsa drog sin stora Knaus husvagn med.Hehe ja du ser åren springer ifrån en,,jag tror det va det sista jag målade åt Axels, måste ha varit 1983 eller nåt sånt.Efter det så har jag bara gjort en fasad och det va till William Arnes 60-års jubileum för motorcirkusen och det blir inte mer nu eftersom händerna är fördärvade av värk men jag klagar inte för där e alltid nån som har det värre hehe.Jag ska leta i gömmorna för jag har foton från dagarna då vi byggde den bilen i Oskarström,,det va Tony,Jag o Stickan som höll på med den. Hälsn Andy

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 11:30 am

Ja herregud, den entrén från 70-talet hade jag glömt, men visst det stämmer.
Den jag egentligen tänkte på hade blå text i just Axels Nöjesfält. Ska se om jag inte hittar den i alla fall någonstans...
Konstigt egentligen vad många vi är som delar detta intresse som man nästan trodde man var ensam om...
KUL!
/Cridde

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 11:41 am

cridde skrev:Ja herregud, den entrén från 70-talet hade jag glömt, men visst det stämmer.
Den jag egentligen tänkte på hade blå text i just Axels Nöjesfält. Ska se om jag inte hittar den i alla fall någonstans...
Konstigt egentligen vad många vi är som delar detta intresse som man nästan trodde man var ensam om...
KUL!
/Cridde

Jag hittade en bild från Fyllinge vintertid där ser du vagnen packad,,står som nr2 från höger.Jag letar vidare och ser om jag hittar den byggd men chanserna är nog inte så stora tyvärr//Andy
Bild

Andy
Kontakt:

Inläggav Andy » sön jul 22, 2007 3:06 pm

Här kommer lite mer magasinsbilder,,är lite osäker om det är sent 70-tal eller tidigt 80-tal men e det nån som ser det så kan nog Axel flytta bilderna till rätt tidsperiod.fotona är i allafall tagna vid inpacknong på hösten
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 3:17 pm

Än en gång...så roligt att se dessa bilder. Jo det måste vara 1970-talet. Oj vilken nostalgi.
Tack! fr Cridde

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » sön jul 22, 2007 3:19 pm

Cridde här... Vet inte vem som tillverkat dem, men var de inte dessa som transporterade Radiobilarna. Det fanns också en blå lite senare, tidigt 1980-tal. Eller hur?

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » sön jul 22, 2007 3:33 pm

OJ OJ OJ - Vilka härliga bilder !!! Bilden efter traktorn. Vad är det för karusell ? Kan det vara ett pariserhjul eller nått dyl ?
MVH
T I V O L I - T O B B E

GunnarsTivoli
Kontakt:

Inläggav GunnarsTivoli » sön jul 22, 2007 4:24 pm

Tjena alla!

Härligt, det luktar lackfärg och sura tältdukar när man ser dessa bilder.
Det är ett pariserhjul och jag tror mig veta att det är detta pariserhjul
Bo Andreasson reste med efter delningen av tivolit.
Den vagnen där killen står bredvid tror jag är en toalettvagn som kom
ifrån Miltons tivoli, taket är igenkännande för Milton.¨

mvh Gunnars Tivoli
EGE

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön jul 22, 2007 4:44 pm

Vilka härliga gammal bilder! Man ser verkligen att det har förändrats mycket sen den gammla goda tiden....

Påtal om att Gunnar skrev om Bo Andreasson. Finns det ingen som har lite bilder från hans avd på Axels?

// Anders

Återgå till "70-tal"