Svensk Tivolihistoria

jonte
Kontakt:

Svensk Tivolihistoria

Inläggav jonte » lör nov 23, 2013 10:41 pm

Jag har massa bilder liggandes i mitt bildlager här kommer en del från ja vilket tivoli???? En av bilderna har ni en som körde bärningsbil så då kanske dom gamla vet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[url=http://s1291.photobucket.com/user/jonastivoli/media/svensk%20tivolinostalgi/BomBom1_zpsc641e95a.jpg.html]Bild[/url
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild''
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Re: Svensk Tivolihistoria

Inläggav Ville » lör nov 23, 2013 11:29 pm

Här fanns det en stor påse med lördagsgodis. Det var roligt att se de här bilderna, tack Jonte.

Jag kan göra ett första försök på bilderna......
Av det jag kan utläsa av bilderna så är det en blandning av bilder på Björkmans, Skoghs och Henrys tivoli, eventuellt även något annat tivoli.
Första bilden är en tivolikändis från Björkmans och eventuellt kan bilden vara tagen i Ljusdal. Det liknar folkparken men jag är inte helt säker.
På bild nr 5 skulle jag säga Björkmans tivoli pga vagnarna.
Bild nr 6 är Björkmans gamla fina virvel. Det var en riktigt gammal maskin, jag minns inte från vilket år den var men det stod på kontrollhytten.
Är det Björkmans bilbana på de svart/vita bilderna?
Bilderna med Tagadan, Century 2000 och den med Hully Gully, Tagada och Cinema 180 är Björkmans (bilden måste vara tagen i Östersund).
Bilderna med Spegelhallen och Scat ride är från Henrys, eventuellt kan de vara tagna efter att Skoghs köpte de.
Twisten är jag osäker på då både Henry och Skoghs hade en. Men Spegelhallen var Henrys innan Skoghs övertog.
De sista bilderna på bilbanan och Piraten är Skoghs. Är det bilbanan Rally 2000? Den kom i mitten på 80-talet.
Senast redigerad av 2 Ville, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » lör nov 23, 2013 11:29 pm

Sådana bilder gillar vi !!!
MVH
T I V O L I - T O B B E

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön nov 24, 2013 12:35 am

fina bilder! Skoghs bilbana på näst sista bilden har Axels idag. Musikexpressen (bild 12) är väl Christers gamla som Axels har idag? Skeppet gick väl till Axels? Stod några år på FunCity i Varberg. nu.är den totalrenoverad och står på Äventyrslandet i Halmstad

Kontakt:

Inläggav Ville » sön nov 24, 2013 3:41 pm

Fyller på med lite mer info eller desinformation.
I den här länken har det varit uppe mer information om Kvarnen och Sving o Plane som reste med Björkmans: viewtopic.php?f=17&t=991&hilit=kvarnen
Jag vet också att det finns en tråd som behandlar Twist-karusellerna någonstans på forumet. Skoghs har i alla fall haft en twist som haft det här utseendet.

Vi får hoppas att någon kan fylla på med mer information.

Stellan J
Kontakt:

Inläggav Stellan J » sön nov 24, 2013 11:14 pm

Tackar för dessa gamla goa bilderna!!!!!
Har det funnits flera Cinema 180 i Sverige eller är det bara flera tivolin som har ägt detta?

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » ons nov 27, 2013 8:32 pm

Ja du Cinema 180 fanns det flera av. Werner Oberliz hade en som han reste runt med Werner hade också en gång i tiden ett tivoli utanför Kolmårdens Djurpark. Cederholms hade en;Skoghs hade en med sen har väl Ring Bingo en som fortfarande är till salu vems den har varit en gång vet jag inte.
Gröna Lund hade en ett par säsonger men togs bort då intresset dabba ut byggdes om till 3D men till slut togs den bort.
Jonte Yonteria.

Återgå till "70-tal"