Gamla goda tider Hallbergs Tivoli 70 talet.

Kontakt:

Re: Gamla goda tider Hallbergs Tivoli 70 talet.

Inläggav Ville » mån sep 13, 2010 8:47 pm

Hej Guy!
Du måste ha hunnit se stora delar av Sverige under 70-talet. Det var väl mest epa-traktor som drog vagnar och karuseller? Tivolikonvojer rörde sig mycket långsammare då och de reste väl inte så långa sträckor heller som idag.

Ps Det vore nog intressant både för dig och oss, om du besökte han. Ds

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » mån sep 13, 2010 11:18 pm

Hej Ville. Du har rätt vi låg på mycke platser i Norrland, det var jobbigt att åka mellan platserna. En flytt började Söndagmorron kl 8:00 med frukost sen gjorde man iordning trailern till nattpackning och eventuelt kunde man tjyvpacka lite. Tivolit öppnade 12:00 till 22:00 ibland till 24:00, sedan packade vi fram till Måndag morron, lastade järnvägsvagnar fram till middag sen körde vi till nästa stad det var alltså 25-30 timmar tills man fick lägga sig o sova det var bättre förr?
MVH GUY.

willy

Inläggav willy » tis sep 14, 2010 5:39 pm

hallo det var tider det, jobb jobb løn på måndag lønen slut på torsdag førskott fredag
ha ha

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » tis sep 14, 2010 5:44 pm

Hej Willy.Räckte lönen så länge, du måste ha haft Bra lön. MVH Guy.

willy

Inläggav willy » tis sep 14, 2010 6:03 pm

hallo . det beror hur mycket man var på bolaget. så hadde vi kjør penger å låg med traktor på vegarna å kjørde det var ikke mycket vi fick men det hjelpte till i kassan sen var det ju rang ordning på tivolit 1 2 3 man mvh willy
jag att det har børjat vakna her på forumet men det er dårligt med bilder axel er her nå men det er ju samma som i våras

Kontakt:

Inläggav Ville » lör sep 18, 2010 10:04 am

Hej Guy!

Hur var det köks-, dusch- och toalett faciliteter på Hallberg och andra tivolin under 70-talet?
Först gången jag såg någon typ av köksvagn var på Skoghs. Jag tror att jag har sett någon hos Björkmans också men det är jag inte helt säker på.

Bolaget?!? Jag hade för mig att det var "mellis" som gällde under 70-talet.

Ps De där korvkioskerna (röd/orange) du har på bild finns fortfarande. Men nu är en del av dem blå + att det finns någon vit. Såg någon enstak i somras. Ds

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » lör sep 18, 2010 7:33 pm

Hej Ville. Köksvagn hadde vi nog redan första året jag reste 1971, de va rikti "Norrländsk" husmanskost, dusch o toalett fanns ofta i närheten eftersom vi låg på idrottsplatser. Jag har varit med om att vi hyrde en tvätthall på en mack o duschade hele gängen. Sen förekom det ofta att nån av oss hade en tjej i just den staden vi kom till å vi var ju så trevliga så vi låna väl dushen allihop. Korvkioskerna var en gång Bertil Eriksson från Örebro, sen köptes dom av nån från Umeå jag tror han hette Gillis. MVH Guy.

Kontakt:

Inläggav Ville » lör sep 18, 2010 8:25 pm

Hej Guy!

Ha-ha, duscha en i tvätthall har jag aldrig testat. Så det fanns en köksvagn på Hallbergs, kommer mest ihåg att de var många husvagnar. Upplevde att t.ex. Skoghs hade fler personalvagnar och inte så många husvagnar.

Gillis, det namnet har jag hört. Stämmer att han köpte de, han hade också några restauranger m.m. i Umeå. Han gick sedan i konkurs, tror att det var på 90-talet. Allt gick i konken, både restaurangerna och catering verksamheten. Efter det vet jag inte vilken som köpte de, men kioskerna fortsatte att turnera. I alla fall de som inte hade hjul på sig. De med hjul kan jag inte säga att jag sett sedan 90-talet.

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » lör sep 18, 2010 10:09 pm

Hej Ville. Gillis var krogägare en kompis var bas där Anders Jonsson, jag har sett många som testat att ta över saker som man inte klarat av. Resande är nog ett otroligt folk eller va tycker du. MVH Guy.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » lör sep 18, 2010 10:11 pm

haha! Det var fan bättre och roligare förr! Duscha i en tvätthall! Fan vad jag skrattade när jag läste de.. Vilken syn! 20-30 man står i en tvätthall nakna! :shock:

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » lör sep 18, 2010 10:22 pm

Det är ju just det här som saknas att kunna kommentera ett roligt inlägg. PS Vi var nog inte så många som du troddeDS. Vi som är födda 40 50 o 60 talet har nog varit med om otroliga saker som inte händer idag. När folk ber mig berätta om 70- talet så brukar jag dra bort hälften för dom tror en iallafall inte. Det jag var med om på mina 10 år hinner inte Svensson uppleva på hela sin livslängd, trot om ni vill. MVH Guy.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » lör sep 18, 2010 10:35 pm

ok. Men det är otroligt kul och lärorikt att läsa och titta på bilderna från 70-talet och bakåt. Det verkade vara mkt roligare förr. Inte för att jag är rasist men det var nog mkt lättare och roligare att jobba när det bara var svenskar på tivolit.
Fortsätt gärna mer era anekdoter från förr! Gärna lite annorlunda saker som hände.. Jag har aldrig jobbat på tivoli men har ett stort intresse. Så det är jävligt intressant att höra vad ni gjort under era år på tivolin.

Kontakt:

Inläggav Ville » sön sep 19, 2010 11:26 am

Hej!
Den här Trabanten/Drabanten vems var det (se nedan)? Jag är säker på att jag sett den i något annat sammanhang, dock ej med Hallbergs.
Kommer ihåg den där ringkastningen. Jag tror att det satt sedlar o mynt och att man vann den summa man lyckades kasta ihop. Ringkastning om pengar och pokerbord, inte som idag när man som bäst kan lyckas vinna en uppblåsbar hammare.

Om jag inte minns fel så hade Hallbergs i början på 80-talet en maskin man stoppade i en kronor i och man skulle putta ner mynt från ett bord. Det man lyckades putta ner det vann man.
För att öka vinstchansen så kunde man stöta till maskinen. Det gällde bara att göra det så att inte "växlaren" upptäckte det.

Guy skrev:Bild

Här har vi Pia Hallberg.

Bild

Södertälje

Bild

Södertälje

Bild

Sonny vid Pokerbordet.

Bild

Tony Nilsson.

Bild

Rundtältet, spelhallen i bakgrunden.

Bild

Eva o Maria tar en tur i Helicoptern.

Bild

Ett varv till.

Bild

Curt på Virveln, som ni ser en Skooghs-Virvel.

Bild

Curt igen, det var väldigt många som kunde gå på Virveln av personalen.

Bild

Testar om skärpan blir bättre med mindre kort.

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » tis sep 21, 2010 6:55 pm

Skall försöka svara på dina frågor, Drabanten troligvis hyrd av Skoghs. Ringkastningen vann man pengarna som satt på klossarna,jag tror att det är Bosse Andreassons fru som står i Ringkastningen. Angående 1 kronas spelet du frågar om minns ej vad dom kallades, det fanns ett som såg ut som ett skepp. MVH Guy.

Jumper
Kontakt:

Inläggav Jumper » tis sep 21, 2010 8:53 pm

Återgå till "70-tal"