Gamla goda tider Hallbergs Tivoli 70 talet.

lasselapp
Kontakt:

Re: Gamla goda tider Hallbergs Tivoli 70 talet.

Inlägg av lasselapp » lör aug 21, 2010 8:25 am

tack guy för dessa fina bilder man blir nostalgist lappen

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » lör aug 21, 2010 10:23 pm

Hej Lappen, jag har endast hittat ett kort på dig jag letar vidare så kanske det dyker upp några fler vem vet? MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor sep 02, 2010 9:45 pm

Hej Guy!

Tack för alla fina bilder du lagt in + text.
Nej vi känner inte varandra (svar på inlägg under annan rubrik).
Jag hittade det här fina och trevliga forumet av en ren tillfällighet. Fick en "flash back" av bl.a. dina bilder. I min ungdom besökte vi sommarmarknaden i Åsele under hela 70-talet. En höjdpunkterna var att åka Hallbergs karuseller och tack vare dina kort kommer jag ihåg det nästan som igår. Ibland hade man tur och fick åka twisten gratis, då de skulle "balansera" upp karusellen.
Om det är ok så kommer jag med lite frågor om karuseller etc. framöver.

/ ville

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » fre sep 03, 2010 9:16 pm

Hej Ville. Du är välkommen att ställa frågor om karuseller och annat på Hallbergs Tivoli. Du skrev att du fick åka Twisten gratis det var för att få balans ( jämnvikt) på gondolerna. Det blev en behagligare tur när det var jämnvikt. MVH Guy

Kontakt:

Inlägg av Ville » lör sep 04, 2010 8:48 am

Hej Guy!
Jag har börjat memorera lite och skriva ner vad jag kommer ihåg. Min förhoppning är att frågorna ska fånga upp lite mer historik och öka kunskapen om Hallbergs här på forumet. Har själv haft en massa bilder från 70- o 80-talet med bl.a. Hallbergs, Björkmans, Skoghs och Berglunds mfl. Tyvärr hittar jag de inte, de har nog kommit bort vid flytt.

Ägde Hallbergs allt de reste med?
Jag vet att det förekom inhoppare, t.ex. de som hade tältet med pilkastning, bollkastning och skjutbana (någonstans på forumet har jag sett bilder på de).
Det fanns bl.a. några gul/oranga masonit kiosker, tror de kallades Festival. Vems var de?

/ Ville

Ps Tycker att jag känner igen dansbanan i Åsele på flera bilder, den ser likadan ut fortfarande. Somma pyramidliknade form Ds.

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » mån sep 06, 2010 6:44 pm

Hej Ville. Jag kan svara på några av dina frågor,tälten var Manne o Anitas dom var från Danmark skjutbanan ägdes av Bertil Hedberg. Kioskerna var Hallbergs, karussellerna som vi hade på 70-talet var Cyklon-twist, bilbana, paratrooper,virvel helicopter,galopard o mini-jet. Det fanns många inhoppare Caravellen, Gullan Schultz, Alfred Obelix, Uno Veinge o säkert fler som jag inte kan minnas namnen på för tillfället. MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor sep 09, 2010 8:50 pm

Hej Guy!
Twisten, Paratroper, Helikoptern, Poppins, Mini Jets och radiobilarna kommer jag väl ihåg.
Men jag kan inte direkt säga att jag kommer ihåg virveln med de låga ryggstöden, men och andra sidan stod den mest på festplatsen i Åsele, närmare bestämt på stranden. Däremot kommer jag ihåg en virvel med höga ryggstöd. Stämmer det?
När såldes den med korta till Möllers?

Andra karuseller jag kommer ihåg är Swing o Plane som var med ett år och Jetstar som var med ett annat år. Är det samma Jetstar som sedan hamnade hos Henrys?

Kommer även ihåg Pariserhjulet (tror att det var samma år som Jetstar). Det året ca 76-77 var sista året jag såg spelhallen. Pariserhjulet, virveln och spelhallen var uppställda mitt emot caféet, där annars twisten brukade stå.
Var det i den vevan jackpotmaskinerna och pokerborden förbjöds?

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor sep 09, 2010 9:20 pm

Tillhörde inte Jetstar Bosse också?
Den var väldigt lik den som finns på bilder från Axels här på forumet.

willy

Inlägg av willy » lör sep 11, 2010 3:35 pm

hallo det stemmer det var bosse jet star å parisrhjulet

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön sep 12, 2010 10:03 am

Ok, de karusellerna tillhörde inhoppare.

Sedan är det en karusell som jag inte kan placera och jag har heller inte hittat något foto på forumet som stämmer med den. Så det kan vara en "bugg" i min hjärna.
Någon gång i mitten av 70-talet har jag för mig att Hallbergs hade med sig en vit sk. släng-gung/kedjeflygare. Stämmer det och vems var det?
Som sagt, min hjärna kan spela mig ett spratt. Men jag kommer ihåg den som vit o mkt fin.

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » sön sep 12, 2010 3:01 pm

Hej Ville. Jag har haft fullt upp på hemmafronten så jag har inte haft tid o svara på alla frågor från dig. Det är kul att det finns andra som kommer ihåg Hallbergs Tivoli. Vi hade Hofs´Flygare med nåt år, årtalen har jag svårt att komma ihåg jag gör så gott jag kan. Vi hade även Alfred Obelis Jet Clipper med, det var flygplan med rörliga vingar när man drog i manöverspaken i planet då roterade man runt i en" Djävla" fart. Planet satt fast med en lagrad centrumbult i nosen, jag kommer ihåg en tur när jag snurrade 122 varv runt man räknade när man såg marken . MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön sep 12, 2010 9:08 pm

Hej Guy!

Som sagt Tack för dina fina bilder. Det väckte gamla minnen till liv. Tack också för att du tar dig tid att besvara frågor.
Känner igen problematiken att "man ska hinna med på hemma fronten".

Jet Clipper känner jag inte igen beskrivningen på. Har du någon bild på den?
Den vita karusellen stämmer kanske bättre med Hofs flygaren. Var det en "fullstor" karusell?
Det måste vara runt 1975 jag såg karusellen och den var placerad på planen bredvid den röda tegelbyggnaden i Åsele (tror att det var ett mejeri). Det var alltid bara en karusell där och olika för varje år.
Andra karuseller som var placerade där var Helikoptern ett år, Jet Star ett år och radiobilbanan ett år (1979).

När du nämnde Hofs så dök det upp nya saker i huvudet. Men det får jag ta i en annan tråd, liksom det med Jetstar.

Ps Till alla på forumet. Tack! Ni har ett riktigt trevligt och fint forum. Var rädd om det. Ds

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » sön sep 12, 2010 9:20 pm

Hej Ville. Jag tror att det säkert finns dom därute från Den Gamla Goda Tiden med Hallbergs Tivoli som har bättre minne än mig. Jet- Clipper var troligtvis med tidigt 70-tal? MVH Guy.

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön sep 12, 2010 9:34 pm

Hej Guy!
Ja det är inte lätt att hålla ordning på årtal etc.. Flygarn var jag osäker på om det bara var en "bugg" i hjärnan först.

Vilket år slutade Hallbergs att turnera? Har sett lite olika årtal här på forumet.
Det sista året jag vet att jag såg tivolit var 1981. Då var tivolit inte så stort, utan bestod av twisten, mini jet (den där gondolerna åkte upp när han som körde drog i spaken) o mary poppins, samt Zoo vagnen, skjutbanan/pilkastning och några masonitkiosker.

Guy
Kontakt:

Inlägg av Guy » sön sep 12, 2010 10:02 pm

Hej Ville. Jag får väl ta mig tid och hälsa på min gamla Chef Karl- Olov Hallberg och reda ut årtal med mera, Jag reste med Hallbergs åren 1971- 1979, 1981 slutade jag resa med Tivoli. Jag vet inte med säkerhet vilket år Hallbergs slutade.

Skriv svar