Rolles Tivoli !

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Rolles Tivoli !

Inläggav Tobbe H » ons aug 12, 2015 10:20 pm

Bilderna tagna av Hans-erik Altenburg .

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Re: Rolles Tivoli !

Inläggav Ville » tor aug 13, 2015 8:06 pm

Otroligt roligt att se dessa bilder da jag aldrig sett detta tivoli live bortsett nagon transport

JBF67
Kontakt:

Inläggav JBF67 » fre aug 14, 2015 11:04 am

Hej fina bilder dom var med i ett reportage från Rolles tivoli i tidningen trailer någon gång på 80talet Med vänlig hälsning jan :D :D :D :D

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » fre aug 14, 2015 6:04 pm

Kul med bilder från Rolles Tivoli från Köping. Jag hade ett av mina första tivolijobb där farsan kände Rolle(Rolf) så han fixa en del helgjobb där. Man var väl kanske 14 år eller nåt sånt. Rolles skjutbana har man satt krita och plastblommor på några gånger hehe. Var med till och från en sommar och av typ en allt i allo men kul var det och lärorikt.

Jag minns en karusell dom hade det finns bilder på den som ligger i Sverige från Västerås en sak dom kalla för ormen eller kålormen en snurra som var som en liten bergbana. Den skramla något jävligt. Såg den bara ett par gånger sen blev den borta. Ska jag se om jag hittar dom gamla bilderna från den sommaren knipsade med en Kodak instamatic hehe. Ska leta lite i lageret nästa gång man ska till Svedala rike.

Dom hade en kul spelhall minns jag där en maskin var poppis en roulette där man satsa 1 kronor på olika färger röd var mist 2x1 men vit var 10x1.

Affischen var fin där var det "Paratropen 16 meter hög"" eller något sånt. Barnkarusellen var snygg. Var allt blev av vet jag inte men Benny köpte väl hela tivolit undrar om han inte reste under namnet 2000 eller något sånt. Tror Hans-Tommy reste med ett tag.

Det var något speciellt med Rolles Paratrop någon som vet vad??????

Twisten lever fortfarande den finns hos Roy i Norge.

KUL med minnen tack Tobbe för bilder.
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Inläggav Ville » fre aug 14, 2015 7:15 pm

Skoj att höra lite historier runt Rolles tivoli, det enda jag kommer ihåg runt det tivolit var att de kom från Köping och körde på lite mindre platser samt att det togs över av en kille som hette Tommy. När han sålde för att bli campingägare så blev det Bennys tivoli.

Det är lite synd att skjutbanorna i stort sett har försvunnit. De var ofta bra dragplåster med mestadels manlig publik, framför allt på kvällen när det intagits lite blankt eller en skummande dryck.
Rolles verkar ha haft en ganska stor skjutbana, Hallbergs hade sin Saloon och ibland en inhoppare som hade bollkastning, pilkastning och skjutbana i ett tält, Henrys hade sin vagn med skjutbana. På Björkmans och Skoghs kommer jag inte ihåg riktigt förutom den Skoghs hade i en "container" under några år på 80-talet.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » fre aug 14, 2015 7:43 pm

Jo du Ville skjutbanor det var poppis. Jag har en idè om det alltså få liv i skjutbanor kanske inte på tivoli men på en del festivaler jag reser på så jag har letat och kanske hittat en som passar i Danmark. Synd att skjubanorna blev borta för det är som du säger en kul sak med eller utan "skummande dryck". I Norge i dag tror jag bara är ett tivoli som har en eller kanske inte. Då jag reste 2009 med Roy så hade vi med en skjutbana Per-Åke Bergströms gamla som Kenta hade i sina ägor då samman med Tiltkarusellen som numera finns hos Peter Pan,skjutbanan tror jag finns hos Festival eller om den inte vandrat vidare.

Kolla in denna Ville så ser du en skydebane och kanske en del som sitter i en gondol på virveln som du känner igen.. https://www.youtube.com/watch?v=1Ia3U7Cm8Mc
Jonte Yonteria.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » fre aug 14, 2015 10:25 pm

Tackar för all intressant information om Rolles ! Mycket kul att få veta en del om detta tivoli !
MVH
T I V O L I - T O B B E

Kontakt:

Inläggav Ville » fre aug 14, 2015 11:20 pm

En artikel som troligtvis handlar om fotografen och en del material på bilderna: http://www.nsd.se/familj/fortrollad-av- ... 93938.aspx

PeterB
Kontakt:

Inläggav PeterB » mån aug 17, 2015 4:17 pm

Den Twisten har man ju packat ett antal gånger.. :) Kommer ihåg att jag som någon annan skrev att de medverkade i tidningen "Trailer" Rolle hade sin nordligaste spelplats i Karesuando. Kommer även ihåg att Frank tog över sockervadd, pop-corn och godis i Borlänge med sin "Candy-van". Vet även att vi hade med en som kallades "Feskarn" i gänget..kunde inte se att han var med på bilderna.

Återgå till "80-tal"