Becks Nöjesfält

jonte
Kontakt:

Becks Nöjesfält

Inläggav jonte » lör dec 06, 2014 8:00 pm

Då jag kom hem från turnè i Usa så låg dom här bilderna i min mail på firman. Jag vet inte vem som fotat eller skickat dom till mig men jag lägger dom ut på forumet för detta är Svensk tivolihistoria fina bilder från Becks. Kenta som jag jobbe en del med i Norge har berättat om Becks samt att att Biffen hade en del historier kul att höra på dom gamlingarna fått en del bilder som jag inte scannat in men det kanske kommer. Men nu ska jag tillbaka och jobba i USA med turnè efter jul. Nu vet väl ingen vem Biffen och Kenta är men dom har jobbat massor på tivoli i Sverige och Norge två roliga gubbar på sitt sätt.
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Jag har mer bildskatter att dela med er men då måste Ni vara med och kommentera lite inte bara se på bilder och skriva "fina bilder" eller en smily Tivoli fanns i Sverige innan AXELS bara så Ni vet det och var fan så mycket roligare säger inte bättre man roligare-
Jonte Yonteria.

Kontakt:

Re: Becks Nöjesfält

Inläggav Ville » lör dec 06, 2014 8:48 pm

Hallo Jonte, ja jag är här och då blir det alltid frågor etc även om det blir mindre aktivitet om vintern.
Otroligt rolig och precis som du säger tivoli-historia och en bildskatt. Det finns inte så mång bilder på Becks och själv har jag bara sett Becks en gång live på 80-talet, då var tivolit fortfarande ganska fräscht. Det här måste vara 70-talet (eller är det tom 60-tal?) och det bör vara en större marknad eftersom det finns både varieté och en tunna på bilderna. Kanske Skänningen?
Twisten var fortfarande med på 80-talet även om den var lite annorlunda då, även barnsnurran var med och det måste vara samma bilbana.
Virveln är intressant, det enda stället jag stött på den här modellen är på Furuvik där de hade en med den här typen av gondoler. Kombaten är väldigt lik den som Hallbergs reste med, det har säker Guy koll på.

Ha det og ha det göy i USA
/ ville

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » lör dec 06, 2014 11:02 pm

Suveränt att få se dessa bilder - verkligen tivolihistoria i bilder - innan allt blev målat på överallt !! Tusen tack !!!
MVH
T I V O L I - T O B B E

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » lör dec 06, 2014 11:15 pm

Ville jag ska sätta mej en dag med Biffen och fråga lite om dom här bilderna ska försöka få till det innan jag reser kul att ni gilla bilderna ska se om jag får scanna in dom jag fått av Kenta. Men reser mycket så tar då jag får tid.
Jonte Yonteria.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön dec 07, 2014 12:36 pm

Fina bilder. Becks var ofta i Åstorp, där jag är uppväxt. Brukade alltid cykla ner till ishallen där dom brukade vara. Kunde titta i timmar på uppbyggnaden. Kommer ihåg att personalen oftas var trevliga. Vi barn som tittade fick oftast gratisbiljetter :-)

Quasar
Kontakt:

Inläggav Quasar » sön dec 07, 2014 11:28 pm

Vad kul med dessa bilder, speciellt med Colorado Show, kommer ihåg när man var yngre och fick ej gå in och titta. Colorado Show var alltid i Hudiksvall på Hälsinge Marknad och det var alltid på den tiden Björkmans Nöjesfält. :lol: /Quasar

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » tis dec 09, 2014 9:57 pm

Nostalgi för en gammal Hallbergare, Biffen o jag var i Parken Zoo en sommar på 80-talet hos Bergströms om det är den Biffen du menar. Ville Hallbergs hade en Helicopter inte en Combat,Menar du Kenth Årbom så har vi festat ihop några gånger och jobbat ihop på 70- talet. Paratroopern är nog en likadan som Hallbergs hade, Cyklon-Twisten lika fin som Hallbergs Bilbana lika som våran(Hallbergs). Virveln vet jag inget om har inte sett liknande gondoler. Tack för härliga bilder hoppas på fler bilder när du har tid att lägga in dom.

Kontakt:

Inläggav Ville » tor dec 11, 2014 11:06 pm

Du är som en bank Guy, stor, stark och ger bra avkastning (en minnesbank). Helicoptern och combat måste ha varit lika varandra? Jag tänker på gondolernas tak och plast "paraplyet" i centrum på attraktionen. Den där typen på bilbana måste ha varit vanlig under 70-talet, den är inte helt olika den Skoghs hade och heller inte Björkmans gamla

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » lör dec 13, 2014 10:21 pm

Jag tror att på en Combat så lyfte centrumet upp i luften en meter ca: dom har likadana gondoler som en Helikopter. Bilbanan Hallbergs hade köpte dom ny 1968 dom stora hade nog samma typ av Bilbana på 70-talet.

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » tor jul 16, 2015 10:04 am

Åh vad trevligt med dessa bilder. Tusen tack!

Robin_L
Kontakt:

Gutten i Norge

Inläggav Robin_L » tor jan 21, 2016 5:15 pm

Hej!
Jag letar efter folk som kände en norrman som åtminstone 1980 jobbade på Becks Nöjesfält.
Han kallades Gutten, var född kring 1950, och kom från Stavanger.
Omkom troligen i en bilolycka tidigt på 80-talet.

Någon som vet? :)

Hans-Tommy
Kontakt:

Inläggav Hans-Tommy » fre jan 29, 2016 7:21 am

Hej Jag känner Gutten och hans kamrat Kjell kvale dom reste med oss på motorcirkusen 1981

Robin_L
Kontakt:

Inläggav Robin_L » tis feb 02, 2016 6:05 pm

Hans-Tommy skrev:Hej Jag känner Gutten och hans kamrat Kjell kvale dom reste med oss på motorcirkusen 1981

Fantastiskt! Jag har svarat med ett personligt meddelande men det ser ut som att det ligger kvar i min utkorg. Säg till om du inte fick det.

Robin_L
Kontakt:

Inläggav Robin_L » mån mar 14, 2016 5:56 pm

Vart tog du vägen Hans-Tommy? :)

Finns det någon annan som vet något som kan hjälpa mig att få tag i Gutten eller någon nära släkting till honom? Eller någon som vet hur man får tag i Kjell Kvale?

Mvh Robin

Hans-Tommy
Kontakt:

Inläggav Hans-Tommy » ons mar 08, 2017 6:31 am

Robin_L skrev:Vart tog du vägen Hans-Tommy? :)

Finns det någon annan som vet något som kan hjälpa mig att få tag i Gutten eller någon nära släkting till honom? Eller någon som vet hur man får tag i Kjell Kvale?

Mvh Robin

Jag är här Robin Han måste vara kvar i Stavanger . Det fans även en kille vid Björkmans Tivoli vid namn Alex han hoppade av 1985 han var då på schramblern om det kan leda dig till nåt ? eller hon Ihrene ruth som ofta var med dom på den tiden. Även en tjej som åkte med mig på styret i dromen Gry Thangen fra Stavanger. Prova och sök på någon av dom Mwh Hans-Tommy.

Återgå till "80-tal"