Axels Tivoli i Lyckeby 1985

Skriv svar
cridde
Kontakt:

Axels Tivoli i Lyckeby 1985

Inlägg av cridde » tor maj 31, 2007 4:40 pm

Att se äldre bilder är alltid kul. Dock tar det lite tid att leta och scanna dessa.
Här är en från min hembygd Lyckeby 1985. Marknaden hölls varje år i den natursköna Ekebacken och det var alltid Axels Tivoli som fanns på plats, utom 1970 då Rydéns ställde upp sina attraktioner.

Marknadsplatsen bestod av två "gläntor" i Ekebacken. Här ser vi en bild från den ena av de två "gläntorna" i Lyckeby 1985 med Shakers, Baby-Flyg, Konkord Castle, Tilt-A-Whirl (eller äggkoppen som man sa då) och den lilla barnsnurran till höger.
På plats fanns också Super-Loopen, Radiobilarna, Tagada och en del annat, dessa är dock inte med just på denna bild.
Lyckeby ligger som en förort till Karlskrona, numera nästan hopbyggd med stan.
Sedan 1996 finns numera en vårmarknad och en höstmarknad där Dellemyrs tivoli huserar. Lyckeby Marknad /S:t Jacobi Marknad hölls sista gången 1994 i den vackra ekebacken.

Bild

Fjunten
Kontakt:

Inlägg av Fjunten » fre jun 01, 2007 8:08 pm

Tack för dom fina gilderna det är som man länktar tillbaka till dessa år.
man har ju lyckas att tråcklat upp sig för backen i lyckeby ett par år. MVH FJUNTEN

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » fre jun 01, 2007 9:54 pm

Hej Fjunten!
Ja, att köra upp för den långa sega backen upp till marknadsplatsen i Lyckeby var inte alla som kunde...
Det brukade för somliga ta tvärstopp på den sista "knölen" där det stod två gamla ekar som man fick köra igenm på ett alldeles speciellt sätt för att inte fastna med ekipagen.
Ska lägga in lite fler bilder från Lyckeby. Vilka år var du där? Ska se om jag hittar bilder från de aktuella åren.
/cridde

cridde
Kontakt:

Mer bilder från Lyckeby 1985

Inlägg av cridde » fre jun 01, 2007 11:55 pm

Här kommer ytterligare några bilder från Lyckeby Marknad 1985:

Super-Loopen mellan ekarna i den vackra Ekebacken i Lyckeby. Leif Andreasson sa till mig: "Åk den Christer och kom ner som en ny människa".
Jag föredrog den gamla människan och blev kvar på marken...
Bild

Bild

Den under många år välkände Axels-medarbetaren "Kalmar", minns inte säkert men tror han hette Holm i efternamn i alla fall... Minns någon?

Bild
Här kommer också två andra bilder från Lyckeby och Axels Tivoli 1985. Radiobilar samt Lustiga Huset "American Show". Skymtar gör också Baby-Flyg, Galoppaden och Tilt-A-Whirl.

Bild

Bild

cirkushunden
Kontakt:

Re: Axels Tivoli i Lyckeby 1985

Inlägg av cirkushunden » ons okt 14, 2009 5:33 pm

Hej!!!
Killen på radiobilen är ju jag(!) :o
skoj att ha fastnat nånstans!! :)
mvh olle

willy

Inlägg av willy » ons okt 14, 2009 6:58 pm

.
Senast redigerad av 1 willy, redigerad totalt 0 gånger.

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » fre nov 27, 2009 6:54 pm

Se där...jag misstänker att du kan finnas på fler av alla mina bilder från den tiden Olle. Tycker bilderna har hållit sig bra efter 24 år eller vad det är./Cridde

cirkushunden
Kontakt:

Inlägg av cirkushunden » fre jan 01, 2010 12:53 am

Hej Cridde!! Ja visst är det klass på bilderna, men det kan ju bero på vem som har tagit dem eller vilka som finns med på dem... :)
Jo jag har nog fastnat på fler bilder o ser fam emot att se dessa i framtiden, jag ska försöka att få inskickat de bilder jag har ifrån tiden man var ute o hade kameran med oxå...
/olle

mecki
Kontakt:

Re: Mer bilder från Lyckeby 1985

Inlägg av mecki » sön jul 10, 2011 3:36 pm

cridde skrev:Här kommer ytterligare några bilder från Lyckeby Marknad 1985:

Super-Loopen mellan ekarna i den vackra Ekebacken i Lyckeby. Leif Andreasson sa till mig: "Åk den Christer och kom ner som en ny människa".
Jag föredrog den gamla människan och blev kvar på marken...
Bild

Bild

Den under många år välkände Axels-medarbetaren "Kalmar", minns inte säkert men tror han hette Holm i efternamn i alla fall... Minns någon?Han hette alf holm och han var ifrån kalmar därav smeknammnet kalmar, han hade varit länge hos axels själv så var jag med där i nästan 10 år så jag har kört ett par gånger upp i mellan träden i ekbaken i lyckeby, jag vet inte om det var där som jag hade spöktåget det stog på inreplanen. Hälsningar sven

Bild
Här kommer också två andra bilder från Lyckeby och Axels Tivoli 1985. Radiobilar samt Lustiga Huset "American Show". Skymtar gör också Baby-Flyg, Galoppaden och Tilt-A-Whirl.

Bild

Bild

cridde
Kontakt:

Inlägg av cridde » sön jul 10, 2011 5:59 pm

Jaså Sven du har också parerat emellan ekarna i backen på väg upp mot tivoliplatsen. hehe. Det var en vacker marknadsplats i alla fall, som jag vet Leif Andreasson uppskattade mycket.
Ha det gott! /Cridde

Skriv svar