Uno Veinges virvel

Andy
Kontakt:

Uno Veinges virvel

Inläggav Andy » mån feb 11, 2008 9:22 pm

Hej igen allihop! Fick ett foto av en kompis på Uno Veinges virvel o skulle uppskatta om nån kunde komma med lite info om vem som byggde den o vart den tog vägen när Uno la av.Såg bara den ett par gånger och minns inte själv så mycket av den mer än att den skulle varit byggd i Italien men om det stämmer vet jag inte.Fotot ska va taget i Röstånga 1989.Mvh //Andy
Bild

Baldokis
Kontakt:

Re: Uno Veinges virvel

Inläggav Baldokis » lör apr 19, 2008 4:51 pm

Virveln kom till Sverige tidigt 70 tal,Shumachers från Tyskland hade den och en bergbana på Sundspärlan i Helsingborg.
Det var tydligen ingen bra plats efter som dom bara låg där en säsong,när allt skulle packas upptäcktes att en packvagn"stulits",det blev en jävla soppa med försäkringsbolaget och mycket skrivande i tidningen.
Hur som helst hamnade virveln hos Kronvalls Tivoli 74 där jag körde den,minns att den var en dröm att gå på med aluminiumgolv,till skillnad mot alla hala våta trägolv,dessutom fanns inga hjul att klämma tårna under.
Det enda problemet var att medbringarkilen försvann,vad gör man?jo borrar hål rakt igenom hylsa och drivaxel och drar dit en bult,detta funkade bra om man inte körde båda hållen.75 köpte Gösta Edwinsson den,men använde inte den,76 stod den på Kivik,nostalgisk som man är frågade jag om jag fick köra,det gick bra ända tills jag slog om till vänstervarv,gissa vad som hände?jo givetvis gick bultjävlen av ,jag trodde att dom fixat kilen,men så fan heller,det blev ett jävla liv och nästan boxning,men det slutade ok.

77 såg jag en likadan på Liseberg,men den fick man min själ inte köra eller gå på.(Hade nån Knasat mej?)

Looping Starship
Kontakt:

Inläggav Looping Starship » tis apr 22, 2008 3:14 pm

Baldokis:

Då måste Unos virvel ha varit en Schwarzkopf? Lisebergs virvel är en Shwarzkopf och de har endast haft en, den som står där nu. Hade premiär 1969 vill jag minnas.
Intamin Looping Starship 4-ever!

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » tis apr 22, 2008 5:41 pm

Nånstans ringer en klocka om några klåpare som hade den,men förväxlade rälsbitarna 6 och 9,och satte kapen i den för att få ihop den,ska fråga Gösta vem som köpte den,men jag tror att det var Uno som hade den på Kivik 76,är dock ej helt säker.Har inte sett den sen dess.

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » lör aug 16, 2008 6:35 am

Nu är det jävlar i mej stereo i mitt huvud,nu ringer en klocka till.
Virveln ägdes ett tag av bingomillionären Boris Eriksson,men han torska på skattefiffel o en massa annat skit,o kamma stillot,har ej pratat med Gösta än,men ska göra det så snart jag kan

Speedi
Kontakt:

Inläggav Speedi » fre jul 09, 2010 6:37 am

Så man kan säga att detta e första genrationen av Waltzern ?? Då ni säger att den ente hadde nårra hjul som man kunde klämma tårna på :)
PiPeN Summertour of Sweden

Återgå till "80-tal"