skoghs säsong 83

Kontakt:

Re: skoghs säsong 83

Inläggav Ville » sön sep 12, 2010 7:34 pm

Ser ut som det mesta är kartlagt runt Skoghs Six Star. Någonstans på forumet har jag läst att Björkmans sålde den till, typ Polen.

Kan också bekräfta att Swexican har rätt angående Polypen. 1983 hade Skoghs med sig en Polyp. Polypen hade både fasad och en stor bläckfisk i centrum. Givetvis var Six Star även med det året, liksom Music Bob, Tic-Tac. Skoghs hade även en ny radiobilbana det året. Har för mig att den hette Rally 2000, med takets lyft anordning i mitten på banan.

Kontakt:

Inläggav Ville » mån sep 13, 2010 8:57 pm

Hej Tommy!
Jag tror att 1982 var ett ganska bra tivoli år i Sverige.
Det året hade Skoghs bl.a. följande nya karuseller Music Bob, Columbus - ett slags gungande skepp (Har sett någon bild på forumet, från Mariebergsskogen i Karlstad) Six Star (ny eller omålad), lustiga huset New York samt en ny barnkarusell (karusell var fyrkantig med tak).

Alla de + gamla radiobilbanan, Holiday Star, Tic-Tac, Round Up, Ufo Jet o barnsnurra reste på norrland.
1982 måste vara året när de sk. lotteriecontainers började komma, innan var det mest masonitkiosker.

Nu känns det nästan som om jag har förstört den här tråden, den handlar ju om 1983. Sorry!

Mattias
Kontakt:

Inläggav Mattias » tis sep 14, 2010 5:21 pm

Lottericontainers var en revulotion.....masonitkioskerna var bara en massa spring med nallar o varor o så blåste de ju iväg..o en o annan vart väl vält med ..hehe

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tis sep 14, 2010 7:45 pm

För den som inte visste det - var det Åke Lyrberg, Ströms Tivoli, som kom på idén med lottericonteiners 1981. Dom 3 st han gjorde är fortfarande i bruk på Erikssons Nöjesfält. och är i gott skick. Sedan dök dom upp som svampar lite här och var i landet.
MVH
T I V O L I - T O B B E

Mattias
Kontakt:

Inläggav Mattias » ons sep 15, 2010 3:57 pm

Min farfar byggde faktiskt på 60 talet tror jag färdigbyggda lotterier i trä, som man fälde ihop fasaden på bara o sen tog man traktorn med gafflar. Man lastade fem eller sex st på en vagn. Så det var som containers fast i trä. Han var väldigt påhittig sådär faktiskt.

Mattias

Guy
Kontakt:

Inläggav Guy » ons sep 15, 2010 8:57 pm

Hej Tobbe. Jag hjälpte Åke Lyrberg på idrottsmässan i Enköping, trailern som conteinerna var lastade på blev boll o pilkastning man lyfte upp fram o baksida och satte i några fyrkantsrör i taket o la på en pressening. MVH Guy.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » ons sep 15, 2010 9:42 pm

Guy skrev:Hej Tobbe. Jag hjälpte Åke Lyrberg på idrottsmässan i Enköping, trailern som conteinerna var lastade på blev boll o pilkastning man lyfte upp fram o baksida och satte i några fyrkantsrör i taket o la på en pressening. MVH Guy.

Stämmer bra det. Vagnen hette Monte Carlo, Den hade Åke byggt av en gammal militärvagn - som han också monterade en kran på. Han köpte två militärvangnar - den andra byggde han om till en schen, med dansbana. Senare på Erikssons tivoli, så monterades kranen bort och vagnen såldes - var det David som köpte den eller vart tog den vägen ?

En av dom få bilder jag har på Monte Carlo,n - Den syns långt bak på bilden från Orsa 1981.

Bild
MVH
T I V O L I - T O B B E

Återgå till "80-tal"