Becks Tivoli Eringsboda 1984

cridde
Kontakt:

Becks Tivoli Eringsboda 1984

Inläggav cridde » lör sep 08, 2007 9:46 am

Becks Tivoli annonserades inför Eringsboda Marknad 1984. Har några dåliga bilder därifrån, men jag är osäker om alla attraktioner tillhörde Becks Tivoli...
Någon som vet?
Om det nu är så, HUR kunde detta relativt stora tivoli "förfalla" till en spillra på så kort tid?
Minns att de besökte Karlskrona någon gång på 1980-talets början och hade fina vagnar och karuseller. När jag såg dem i Olofström på 1990-talet var det några rostiga saker kvar som inte såg roliga ut.
Kan inget om becks tivoli men det vore kul om någon kan berätta och visa mer bilder.
Tivolihälsningar Cridde

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Andreas
Kontakt:

Re: Becks Tivoli Eringsboda 1984

Inläggav Andreas » lör sep 08, 2007 10:18 am

Galloparden såldes till finland
Mvh Andreas

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » lör sep 08, 2007 10:29 am

Tack för informationen. Kan tycka det är synd att så pass stort tivoli försvinner.. Men de finns ju kvar enligt marknadskalendern, men är det någon som ser dem ute?
Lite tragiskt i alla fall. Man vet hur mycket tid och kraft och pengar det ligger bakom att bygga upp något, som sedan kan raseras snabbt.
Such is life...
/Cridde

joho009
Kontakt:

Inläggav joho009 » lör sep 08, 2007 1:11 pm

hej cridde,jag känner lillemor von essen privat och man kan nog säga som så att lillemor var glad i att dricka,tyvärr,och så hade hon personal som inte brydde sig nåt om hur det gick för henne,under den tiden som lillemors mamma levde så skötte hon tivolit hyfsat bra och på 60 talet var becks ett av sveriges största tivolin under 90 talet hade lillemor både skänninge marknad och borensbergs marknad och så tog hon in andra tivolin på stora platser,man kan väl utan att titta bort säga att det är tack vare lillemor axels fick ta övet skänninge marknad och borensberg,under slutet an 80 talet hade lillemor 19 åkattrtaktioner men i o m att personal söp och lillemor började förlora platser så började tivolit så sakta men säkert förvinna ,tagadan försvann först till cypern och efter den försvann bilbanan osv,idag reser lillemor med en hoppborg och en gallopard och några lottstegar på torg och mindre 1 dagars marknader allt bara för att livnära sig.heder åt denna kvinna som väckte mitt tivoli intressep, p.s vill du veta nåt mer så bara fråga,becks var så stort på den tiden och pappan reste med tivolit på järnvägen så det finns hur mycket som helst att berätta om detta tivoli.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » lör sep 08, 2007 1:46 pm

Man får tacka för mycket intressant läsning. Detta tivoli visste jag inte ens att det fanns,
innan det kom upp på tivoli forumet.
MVH
T I V O L I - T O B B E

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » lör sep 08, 2007 3:50 pm

TACK snälla för intressant läsning. Jag minns också detta som ett stort fint tivoli när jag var liten (är född 1961).
Ofta också målat i lite annorlunda färger som lila och grönt osv.
Senast jag stötte på Becks saker var i Olofström 1995 och det finns några bilder här på forumet från detta tillfälle.
Då var tyvärr barnkaruseller rostiga osv. och flera föräldrar med barn vågade inte låta sina barn åka i dessa attraktioner. Då gästade de Olofström vid någon matfestival eller liknande som låg på ett litet torg.
Det skulle vara så roligt att få se lite bilder från den tiden då det begav sig.
Deras Musik-Express var mkt fint målad, likaså spökhuset Eden Fantasy. Deras Tagada var röd minns jag.
Tyvärr fotograferade jag dem inte då de var i Karlskrona någon gång i 1980-talets början.

Sprit kan verkligen förstöra mycket. Det är en kamp för många av dem som råkar ut för potatisen i flytande form. Tragiskt.
Tack för fin information i alla fall.
Med hopp om många fina bilder från Becks även i fortsättningen hälsar
Cridde

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » sön dec 30, 2007 1:56 pm

Till Johoo.Du skriver att"när Lillemors mamma levde",Hon lever fortfarande,i alla fall levde hon sep07 när jag körde dom
sista resterna av Becks Tivoli till tippen(kontorsvagnen)

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » sön dec 30, 2007 2:16 pm

Till Tommy.
Med dom sista resterna menar jag det som stod kvar på tomten i Kävlinge.
På tal om gamla vagnar,vet någon var Kå-Ges Kaskad tog vägen?Den hade varuspel på framsidan Och tre bostäder på baksidan,fy fan vad man har levt om i den.

wicke jr
Kontakt:

Inläggav wicke jr » sön dec 30, 2007 2:35 pm

Tja!
På den första bilden syns en barnsnurra. Är det någon som vet mer om den. vart den såldes, om den såldes. Vart den är i dag. o.s.v.
-Wicke-

Baldokis
Kontakt:

Inläggav Baldokis » sön dec 30, 2007 5:23 pm

Till Tommy.Kå-Ges Tivoli kom ursprungligen från Växjö,där dom hade inpackningen i Sandsbro.
Tivolit ägdes av Kalle och Erna Gustavsson,och var som störst på 50-talet när dom reste mest i norrland.
1965 kom dom till Folkets park i Helsingborg,då fanns bara virvel,slänggunga,barnsnurra(hästar)och radiobilar kvar.
Dom hade också grejer på Tyrolens festplats.(Växjö).I början på70-talet Var det åter dags att resa ut med virveln,barnsnurra(bilar) samt kiosker,automathall,chokladhjul och lite annat.76 avled Kalle, grejerna skingrades på olika håll,Deras son Ronny,ville inte driva företaget vidare.
Jag minns Kalle och Erna som mycket snälla människor,jag jobbade hos dom i perioder från65-75.Ronny träffar jag varje dag,då vi jobbar på samma ställe sedan över 30 år,han har massor med foton från tiden det begav sej,hoppas att vi kan lägga in dom här så småningom
Senast redigerad av 1 Baldokis, redigerad totalt 0 gånger.

cridde
Kontakt:

Inläggav cridde » tis jan 01, 2008 12:36 pm

Tänk vad några halvdåliga bilder - som jag för övrigt tänkt slänga vid några tillfällen - kan ge i information och intresse.
Underbart kul!
Hälsningar till alla glada forumdeltagare och gäster.
/Cridde

topsy
Kontakt:

Inläggav topsy » mån okt 25, 2010 12:42 pm

hej!
kalles och ernas barnbarn här.
Det ska bli roligt om ni får fram foton som man inte sett tidigare av KÅ-Ges tivoli .

Mireka
Kontakt:

Inläggav Mireka » mån feb 07, 2011 5:04 am

Den som skriver att han känner Lillemor personligen måste nästan vara släkt med dem. Detta då jag enligt mitt minne förutom att hon själv var glad i drickat även höll sig med Nisse. Jag talar inte gärna illa om de döda men han skulle inte varit nära ett tivoli. Dessutom var det Lillemors snålhet som kostade henne ett fint tivoli. Synd att inte Max lever för han kunde berätta hur det var när Beck levde. Jag hjälpte själv Lillemor vid en transport från Landskrona till Borensberg och den resan kostade henne många sköna kronor då hon använde några amatörer med C kort och sedan var vi några med fullt körkort som inte körde sönder något. En C korts kille blåste över trottoarkanter i Landskrona med Tvisten ( Står som skrot i Kävlinge). Tvisten var tung som ett h-lvete och däck small som ballonger om du inte var försiktig. Vi kom sedan till ett vägabete där samma kille drog tvisten och en boggikärra han hade efter tvärs över ett dike och fördärvade för mycket pengar. När vi sedan skulle göra upp så hade Lillemor mage att beklaga sig på att jag skulle ha löpande timpenning för det blev ju dyrt. Den andra killen jag berättar om körde ju för fast betalning. Vad hon inte räknat med var vad allt han kört sönder kostade. Det var sådant och Nisse som kostade mycket av tivolit. Det fanns ju naturligtvis mycket mer men i grunden var det bara Lillemor själv som var orsaken. Fylla bland personalen löser man genom att slänga ut dem och betala bättre för att få nykter presonal.

Nisse hade en kille vid namn Sammy att köra Tagadan från Landskrona vid ett tillfälle, någon hade glömt att sätta fast underliggarna och Sammy körde från plan och igenom nästan hela centrum varvid han mejade ner varenda skylt och trafikljus på hö sida innan någon fick stopp på honom, då stack han för han hade inget körkort. När man håller på med sådant kan det bara gå nerför. Den Tagadan fick vara med om mycket, den har suttit fast i en tunnel i Norge också. En riktig Norge historia, är tunneln för låg så satsa så kanske du kommer igenom. :D
Koppla in kontoret innan du öppnar foderluckan.

PeterB
Kontakt:

Inläggav PeterB » tis feb 08, 2011 1:51 am

Hej!!
Var delarrangör för en tillställning i Borlänge i maj-89 där vi hade just Becks tivoli på plats. Kan nog bekräfta en hel del av det både "Joho009" och "Mireka" skriver. Det var en hel del "administrativa" och "transportmässiga" bekymmer innan allt var på plats och det rullade vill jag minnas. Men det var i alla fall då fortfarande ett ganska fint tivoli som dök upp.
// Peter

strand
Kontakt:

Inläggav strand » fre jul 01, 2011 3:55 pm

Jag vet att KåGes tivoli från Växjö hade sitt vinterkvarter i Eksjö Folkets Park några år under sent 50-tal. Sedan hade de alltid säsongspremiär där på Valborgsmässoafton, varefter de så småningom drog vidare .För att återkomma på hösten och gå i "vinteride" i parken. Någon som vet mer om detta,om Kåges och vilka som jobbade där,så är alla upplysningar intressanta och välkomna. // Strand

Återgå till "80-tal"