Skoghs Nöjesfält, avd. 1 Walzerbyggning -94

Användarvisningsbild
Jocke_hbg
Kontakt:

Skoghs Nöjesfält, avd. 1 Walzerbyggning -94

Inlägg av Jocke_hbg » ons dec 17, 2008 1:25 am

Hej

Här är några bilder när vi byggde Waltzern i Älvsbyn, -94. Det är Waltzer nr 7, tillverkad 1989 av A.R.M. Denna Waltzer köptes senare av Cederholms och var i Malmöparken. Var den är nu har jag inte en aning om.

Bild 1
Bild

Bild 2
Bild

Bild 3
Bild

Bild 4
Bild

Bild 5
Bild

Bild 6
Bild

Det är mig man ser på bild 1, 2 och som kör kranen på bild 3 och 4. Anledningen till att Skoghs har kran på gondolbilen är den att det tar mycket mindre utrymme av plats runt karusellen. Annars krävs det att man har 10m fritt bakom trailern för att kunna backa gondolbilen rakt emot och skjuta över gondolerna. Gör man så här behöver det bara var 3-3,5 m fritt bakom. Att det samtidigt blir mindre slit och bekvämare arbete gör ju inget. :P
Som jag har nämnt innan så ska jag scanna om bilderna, när ny scanner är införskaffad. Ni får hålla till godo med dessa så länge.
Senast redigerad av 2 Jocke_hbg, redigerad totalt 0 gång.
Mvh
Jocke

Hassan's ambulerande avdelning från tidigt 80-tal till idag, Skoghs, avd 1. -94 & -96, Cederholms -95.
Frilans hos bl.a. Axels, Christers, Max.

Quasar
Kontakt:

Re: Skoghs Nöjesfält, avd. 1 Walzerbyggning -94

Inlägg av Quasar » tor dec 18, 2008 2:02 pm

Hej Jocke
Jag undrar vad som menas med Waltzer nr. 7, är det en fabriks betäckning eller är det Skoghs sjunde Waltzer. MVH Quasar

Andreas H
Kontakt:

Inlägg av Andreas H » tor dec 18, 2008 2:21 pm

Det var fina och intressanta bidler det här, kul o se hur det går till och bygga upp en waltzer :)
Tivoli! Probobly the best hobby in the world!

Användarvisningsbild
Jocke_hbg
Kontakt:

Inlägg av Jocke_hbg » tor dec 18, 2008 10:08 pm

Quasar skrev:Hej Jocke
Jag undrar vad som menas med Waltzer nr. 7, är det en fabriks betäckning eller är det Skoghs sjunde Waltzer. MVH Quasar
Jepp, det är tillverkningsnr 7. Då hade Skogh's på ambulerande avdelningar nr 2, 7 och 14. Och Waltzer i en park i Finland, vilket tillverkningsnr den hade kommer jag inte ihåg. :roll:
Mvh
Jocke

Hassan's ambulerande avdelning från tidigt 80-tal till idag, Skoghs, avd 1. -94 & -96, Cederholms -95.
Frilans hos bl.a. Axels, Christers, Max.

bosse f
Kontakt:

Inlägg av bosse f » lör maj 28, 2011 1:53 am

hej Jocke. Största anledningen att Skogh började med kran till gondolerna var att under en packning i Söderhamn välte den över min arm å klläde av benen. Jag hade deras först Waltzer, jag tror de va -88, första platsen den byggdes var Värnamo eller nå sånt. Problemet var att gondolerna var i hamnen i Göteborg. Otroliigt lättbyggd o packad karusell. Jag o Roger hade den tvättad o klar före ettfkat. Packning tog en två o en halv timme om man hade en extring. Den jag fick sen var grön, jag slutade-93, kan de va samma??

TOMPE
Kontakt:

Inlägg av TOMPE » mån mar 06, 2017 6:15 pm

Jepp, det är tillverkningsnr 7. Då hade Skogh's på ambulerande avdelningar nr 2, 7 och 14. Och Waltzer i en park i Finland, vilket tillverkningsnr den hade kommer jag inte ihåg. :roll:

Tjena allahopa.

vill bara bidra med de lilla jag vet om Waltzer's på Skoghs. Historien jag fått berättad av både "gubben o pojken Skogh" var ordagrant såhäringa: Gubben Skogh har tröttnat på sina "virvlar", tycker dem är dyra i underhåll jämfört va de drog in på slutet, jag håller med, och samtidigt hinner nymodigheter infinna sig, ni vet hydraulik o entrailerssnurror, vilket han får se på den vanliga årliga "inforesan" till Tyskland. Jodå, han hade ett finger med i tyska tivolifamiljer ozo, noen förvånad?? På noet sätt så vill/kan/får ente han noen o nappa på iden om en Virvel i ny tappning. Hursomhaver, A.R.M får nys om detta, gubben åker över med iden i skallen o Waltzern e ett faktum. Nu,här finns det en massa olika fakta om hur lång tid det tog och jag finner det ointressant, den kom ju ut!!

Om noen undrar om varför då Gubben fick nr.2 om det va han som e Pappan?? Enkelt som bygga en MiamiTrip, Nr.1 kom allri fra frabiken. Nope, iom den va urmodern, prototypen och mye omgjord flera gånger bla. rälsens form så när den väl va färdig såg den fördjävlig ut. Allså tog de o byggde en helt ny från grunden och den blev nr.2 el nr.1 i sweden om ni så vill.....

Mvvh// TOMPE
8)

Skriv svar