Tivoli-Variete och artister m.m.

Moderatorer: Tobbe H, Admin

ollesvenning
Kontakt:

Tivoli-Variete och artister m.m.

Inläggav ollesvenning » lör sep 04, 2010 7:01 pm

Hej!
Jag letade länge efter variete-"grejor" men hittade inget.
Så jag stavade fel för att se om det fanns på 'varité', och det gjorde det en del.
Har alltid varit intresserad av tivolivarieté och dess artister, rappare med mera.
Liksom cirkus.
Varför jag vaknade till nu beror på mitt arbete och att jag varit några år i USA
i samband med det. Jag är nu hemma några månader innan jag åker över igen.
Men det var detta jag skulle meddela: Ett par månader bakåt fick jag av en
händelse se ett TVprogram i USA med en bekant artist vilken jag skådat då och då
på tivoli i Sverige och som trollare lite varstans.
Det var Toledo från Skara, (bekant från Top Hat hos Yngve o Svea och med egen varieté).

TVprogrammet var ett specialprogram där alla artister var fyllda 70 år och fortfarande
visade sina gamla konster. De hade beökt varje artists hemstad och gjort en liten
film om denna. Toledo visade domkyrkan och lite annat,
MEN,
vad han visade i TVprogrammet var lindans och jonlering på slak lina och det visste jag inte
ens att han hade jobbat med. Han stod på ett ben på slaka linan och sprakade upp fat och
kaffekoppar i en hög på huvudet och slutade med sked och sockerbit. Fantastiskt!
Och han var 72 år. Han hade slutat för cirka 25-30 år sedan med detta trick men tränade
en månad just för TVprogrammet, och, som han sa, takterna sitter i så det gäller bara
få lite kondis. Och det brukar fixa sig på en månad sa han. Jag var djupt imponerad.
Det fanns luftnummer och höglina och en gammal kines som balanserade på ett finger
plus lite annat kul.
Förbaskat bra av Toledo och väldigt kul att få se detta linnummer.

Jag vet ju att han rappat och trollat på tältvarieé på tivoli och jag vet att hans sista
10 år i trolleribranschen skedde med hans formidabla plexiglas akt där all rekvisita
var av glas och där bl.a. sluttricket var något av det häftigaste jag nånsin sett.
(Och ni skall veta att jag sett massor under åren, inte minst i USA).

Kanske skulle det kunna bli mer skrivet och bilder visade om tält-varietéerna.
Om så, ja då kanske jag kan försöka leta fram ett o annat på vinden till gamla släktgården.
Tråkigt att det inte finns möjlighet till varietéer längre.
Men det finns ju fortfarande cirkus i alla fall.

Nästa månad reser jag över igen. Men det finns ju datorer.

Även om hösten är på gång
Ha det bra i tivolivärlden
OlleSvenning/ alias Olof Svenningson

jonte
Kontakt:

Re: Tivoli-Variete och artister m.m.

Inläggav jonte » sön sep 05, 2010 4:03 pm

Hej Olle. Jodå Toledo kunde sina saker på linan han och hans maginummer var mycket bra. Det fanns en till som reste med ett balansnummer han kallades før Zezam och han blev senare också magiker. Du kan kolla in på Toledeos hemsida http://toledo.araks.se/nytt.htm så kanske du hittar något kul.
Jonte Yonteria.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » sön sep 05, 2010 7:25 pm

jonte skrev:Hej Olle. Jodå Toledo kunde sina saker på linan han och hans maginummer var mycket bra. Det fanns en till som reste med ett balansnummer han kallades før Zezam och han blev senare också magiker. Du kan kolla in på Toledeos hemsida http://toledo.araks.se/nytt.htm så kanske du hittar något kul.

Den där jävla fjanten Toledo verkar INTE frisk! Kolla allt jävla skit han skriver om familjen Bronett. Sjukt! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

CANDY
Kontakt:

Inläggav CANDY » sön sep 05, 2010 10:06 pm

Håller med dig fullständigt Mazeppa!

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » ons sep 08, 2010 11:56 pm

mazeppa skrev:
jonte skrev:Hej Olle. Jodå Toledo kunde sina saker på linan han och hans maginummer var mycket bra. Det fanns en till som reste med ett balansnummer han kallades før Zezam och han blev senare också magiker. Du kan kolla in på Toledeos hemsida http://toledo.araks.se/nytt.htm så kanske du hittar något kul.

Den där jävla fjanten Toledo verkar INTE frisk! Kolla allt jävla skit han skriver om familjen Bronett. Sjukt! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Oj då bara tipsa om en sida jag detta var inte kul och få tillbaka men vad han skriver på sin sida kan vara ta det med han och inte på forumet om du tycker han kan vara en fjant så ta det med han direkt inte lufta det på detta forum............
Jonte Yonteria.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » tor sep 09, 2010 9:56 am

Ber om ursäkt att jag skrev så. Är inte så lämpligt att skriva det är.. Sorry!

willy

Inläggav willy » tor sep 09, 2010 5:56 pm

.
Senast redigerad av 1 willy, redigerad totalt 0 gånger.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » tor sep 09, 2010 6:03 pm

willy skrev:HALLO. VILL BARA FRÅGA MAZEPPA KJENNER DU FAMILJEN BRONETT ?????

Jag känner Henry.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tor sep 09, 2010 6:49 pm

Tommy skrev:Håller med dig helt här Jonas, finns det inte längre någon Admin på forumet ?

Visst finns det en Admin ! men han hade bett om ursäkt när jag först läste denna tråd.
Annars håller vi personangrepp för oss själva, och utanför detta forum - Tack !!!
MVH
T I V O L I - T O B B E

willy

Inläggav willy » tor sep 09, 2010 7:33 pm

.

jonte
Kontakt:

Inläggav jonte » tor sep 09, 2010 7:58 pm

willy skrev:HALLO TOBBE. ER DET IKKE PÅ TIDEN Å FÅ I GANG FORUMET. DET ER JU SÅ DØTT HER, Å DET ER VEL ERAN JOBB Å GJØRA NÅGOT MED DET. IKKE BARA TONY GUY TOMMY SOM SKALL GJØRA ATT DETTA FUNKER ER DU IKKE ENIG. IKKE BARA TACK FØR FINA BILDER. DET ER VEL EN DEL MEDLEMMER HER PÅ FORUMET HELLER ER DOM BARA PASSIVA MEDLEMMER. HOPPAS PÅ ETT BRA SVAR
MVH WILLY

Ja du Willy nu satte du ord på en del av mina tankar. Jag skickar bilder till Tony och Tommy och dom postar. Guy har gjort ett superjobb med Hallbergs tivoli och Tony raggar upp gamla bilder ja och så Tommy då som kan och vet en del om denna tivoliverd. Den dagen dom inte vill då blir det stilla på forumet ja inte helt stilla en tråd kommer nog att vara aktiv om ett tivoli. Jag tar bilder på det jag kan vet att det ligger massor som inte blivit postat på forumet. En del medlemmar sover eller bara aktiva om ett tivoli,ser att en del som var med från starten bara blivit borta.
Jag vet inte med då det kommer gamla tivolibilder så blir det bara kommenterat av några få och forumet har passerat 500 medlemmar. Får citera talen till Winston Churchill som han gjorde till RAF. "ALDRIG HAR SÅ MÅNGA HAFT SÅ FÅ ATT TACKA FØR SÅ MYCKET" Så det Willy skriver att forumet inte fungerar som tanken bak kan jag bara hålla med om.
Jonte Yonteria.

mazeppa
Kontakt:

Inläggav mazeppa » tor sep 09, 2010 8:19 pm

jonte skrev:
willy skrev:HALLO TOBBE. ER DET IKKE PÅ TIDEN Å FÅ I GANG FORUMET. DET ER JU SÅ DØTT HER, Å DET ER VEL ERAN JOBB Å GJØRA NÅGOT MED DET. IKKE BARA TONY GUY TOMMY SOM SKALL GJØRA ATT DETTA FUNKER ER DU IKKE ENIG. IKKE BARA TACK FØR FINA BILDER. DET ER VEL EN DEL MEDLEMMER HER PÅ FORUMET HELLER ER DOM BARA PASSIVA MEDLEMMER. HOPPAS PÅ ETT BRA SVAR
MVH WILLY

Ja du Willy nu satte du ord på en del av mina tankar. Jag skickar bilder till Tony och Tommy och dom postar. Guy har gjort ett superjobb med Hallbergs tivoli och Tony raggar upp gamla bilder ja och så Tommy då som kan och vet en del om denna tivoliverd. Den dagen dom inte vill då blir det stilla på forumet ja inte helt stilla en tråd kommer nog att vara aktiv om ett tivoli. Jag tar bilder på det jag kan vet att det ligger massor som inte blivit postat på forumet. En del medlemmar sover eller bara aktiva om ett tivoli,ser att en del som var med från starten bara blivit borta.
Jag vet inte med då det kommer gamla tivolibilder så blir det bara kommenterat av några få och forumet har passerat 500 medlemmar. Får citera talen till Winston Churchill som han gjorde till RAF. "ALDRIG HAR SÅ MÅNGA HAFT SÅ FÅ ATT TACKA FØR SÅ MYCKET" Så det Willy skriver att forumet inte fungerar som tanken bak kan jag bara hålla med om.

Kan bara hålla med Er.. Ber om ursäkt ännu en gång för mitt usla personangrepp. Jag tycker alla ni gör ett fantastiskt jobb med att lägga in bilder. Kan erkänna att jag inte har varit så aktiv med att lägga in.. Förutom bilderna på Axels när dom var i Hörby :D

Jag har förstått att det uppskattas att jag lägger upp "evenmang"-tråden. Ni får gärna maila mej när ni vet var/när ett tivoli är någonstans. Jag söker med ljus och lykta på alla sidor som finns. Google, svenskaevenemang, marknadskalandern och LG-marknader.
Reservation för ev. fel när jag skriver i evenmangtråden.

// Anders..

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tor sep 09, 2010 8:47 pm

MVH WILLY

Så här det Willy - Medlemmarna gör Forumet. Jag och Jocke håller med forumet och betalar webbhotellet, Jocke fixar även det som kan gå fel med webbsidan mm. Jag lägger ut dom bilder jag fotar och hjäper även alla med att lägga ut bilder som vill hjälp. Att bara sitta och klaga på att det är dött gör inte saken bättre. Dom flesta medlemmar är bara såkallade "gäster" som bara är inne och tittar eller skriver fina bilder mm. Visst kan man bli trött på det. men så är läget. Jag tycker att dom få bilder som läggs in, är kanon. Som sagt, medlemmarna är Forumet. Vill man inte lägga upp bilder så är det så, Och så har vi flera "klippor" som gör ett kanonjobb för oss andra. Ni vet vilka ni är ! Slutar ni att lägga upp bilder, så blir det nog ännu "döare".
På alla platser/jobb finns det klippor och sofflock. Jag har sagt det tidigare: hur aktivt/dött forumet än är, kommer jag ändå
att fortsätta ha denna Forumsida.

ADMIN
MVH
T I V O L I - T O B B E

willy

Inläggav willy » tor sep 09, 2010 9:17 pm

.

Användarvisningsbild
Tobbe H
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Tobbe H » tor sep 09, 2010 9:53 pm

Hej Willy. NI får ju diskutera vad ni vill på forumet - lägga upp vilka tivolibilder ni vill - inte bara Axels - Tycker inte jag behöver kommentera detta mer !
MVH
T I V O L I - T O B B E

Återgå till "Ordet är fritt"